W nowym, obowiązującym od niedzieli rozkładzie jazdy PKP, jest o połowę mniej bezpośrednich pociągów z Kielc do Warszawy. Z ośmiu dotychczasowych połączeń pozostały cztery. PKP Intercity likwidację połączeń tłumaczy rozpoczęciem remontu na linii kolejowej Radom – Warszawa. Największe utrudnienia spodziewane są w marcu przyszłego roku.
Problem w ograniczeniu bezpośrednich połączeń pomiędzy Kielcami, a Warszawą zauważają władze województwa świętokrzyskiego. Marszałek Andrzej Bętkowski zaznacza, że w tej sprawie pisał do Ministerstwa Infrastruktury.
– Skierowaliśmy do ministra Krzysztofa Adamczyka pismo, zwracając uwagę na to, że świętokrzyskie jest odcinane od istotnych połączeń. Staramy się także wznowić rozmowy z Kolejami Mazowieckimi i Małopolskimi, aby na czas tych remontów i zmian w rozkładach zapobiec trudnej sytuacji świętokrzyskich pasażerów, którym ciężko jest skomunikować się obecnie z Warszawą – dodaje.
W ramach rozmów z kolejarzami może być rozważane uruchomienie połączeń Kielce - Warszawa przez spółkę Przewozy Regionalne obsługującą linie m.in. do Krakowa i Katowic lub skomunikowanie „świętokrzyskich” pociągów z połączeniami Kolei Mazowieckich, których pociągi dojeżdżają z Warszawy do Skarżyska i Radomia.
Na pasażerów świętokrzyskich kolei czekają także dobre wiadomości. Urząd marszałkowski kupił dwa nowoczesne pociągi, które będą wykorzystywane przez Przewozy Regionalne. Każdy z nowych składów będzie mógł pomieścić 400 pasażerów, z których 200 będzie miało miejsca siedzące.
Jak informuje Andrzej Bętkowski, składy wyjadą na tory 15 grudnia. Pociągi będą także wyposażone we wszystkie stosowne udogodnienia: klimatyzację, dostęp do Internetu, a także gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych.
– Nowe pociągi będą obsługiwały między innymi linię numer 8 Warszawa – Kraków, a także linię Ostrowiec Świętokrzyski – Kraków – mówi marszałek.
Koszt zakupu pociągów wyniósł ponad 44 miliony złotych. 69% tej kwoty pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego, ponadto 20 milionów złotych na zakup pociągów uzyskano z funduszu kolejowego.
Wraz z dwoma nowymi pociągami, tabor kolejowy województwa świętokrzyskiego liczy 15 nowoczesnych pojazdów.