Kolejne odcinki krajowej „siódemki” będą trasami ekspresowymi. Mazowieccy drogowcy mają zgodę na budowę południowego wylotu trasy S7 z Warszawy, a małopolscy podpisali umowę w sprawie budowy obwodnicy Krakowa.
W przypadku Małopolski chodzi o budowę północnej obwodnicy miasta. Kosztem prawie 1,5 mld zł ma ona powstać w ciągu drogi ekspresowej S52, która w miejscowości Węgrzce połączy się z planowaną trasą S7 Kielce – Kraków. Dzięki temu możliwy będzie dojazd do autostrady A4 bez konieczności wjeżdżania do centrum stolicy małopolski. Nowa trasa ma mieć prawie 15 kilometrów, a jej budowa ma zakończyć się w połowie 2023 roku.
Dwa lata wcześniej, bo w 2021 roku, gotowa ma być natomiast trasa S7 pomiędzy granicą z województwem świętokrzyskim i Krakowem. Iwona Mikrut-Purchla, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że budowa liczącej ponad 55 kilometrów trasy podzielona została na trzy etapy.
Dodaje, że są one na różnym etapie zaawansowania. W przypadku odcinka Kraków – węzeł Widoma koło Słomnik wyłoniono już wykonawcę, który obecnie projektuje trasę. W przypadku kolejnego odcinka, Widoma – Szczepanowice, projekt jest już gotowy, a drogowcy złożyli wniosek o zgodę na budowę.
Iwona Mikrut-Purchla mówi, że wszystko wskazuje na to, iż najpóźniej wybudowany zostanie fragment między granicą województwa i Szczepanowicami.
– Został on podzielony na dwa odcinki: granica województw – Miechów oraz Szczepanowice – Miechów. Było to niezbędne, ponieważ mieszkańcy Poradowa oprotestowali wybrany wariant i konieczne jest uzyskanie nowej decyzji środowiskowej. Budowa odcinka od Miechowa do granicy województwa rozpocznie się natomiast po uzyskaniu zgody na realizację inwestycji – wyjaśnia Iwona Mikrut-Purchla.
Rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA dodaje, że wszystkie odcinki mają być ukończone do końca 2021 roku.
Wojewoda mazowiecki wydał natomiast zezwolenie na budowę jednego z odcinków trasy S7 stanowiących wylot z Warszawy. Chodzi o blisko 1-kilometrowy odcinek od Tarczyna do początku obwodnicy Grójca. Wnioski dotyczące zgody na budowę kolejnych dwóch odcinków pomiędzy Warszawą i Grójcem są obecnie rozpatrywane przez wojewodę. W sumie mają one mieć 29 kilometrów. Połączą węzeł „Warszawa Lotnisko” z Grójcem i dotychczasową „siódemką”. Drogowcy zakładają, że będą one gotowe w 2021 roku.
Jak informowaliśmy, znacznie wcześniej gotowy ma być kolejny świętokrzyski odcinek trasy S7. Zgodnie z deklaracją wykonawcy ekspresową „siódemką” między Chęcinami i Jędrzejowem kierowcy pojadą jeszcze w tym roku. Tym samym krajowa „siódemka” na południe od Kielc w całości będzie trasą ekspresową.