Telefoniczna Informacja Pacjenta od poniedziałku, e-zwolnienia od 1 grudnia – to najbliższe zmiany w służbie zdrowia dla pacjentów. – Od najbliższego poniedziałku pod jednym numerem telefonu (800 190 590) będzie można uzyskać wszystkie niezbędne informacje dotyczące systemu ochrony zdrowia – mówi Małgorzata Kiebzak, dyrektor świętokrzyskiego oddziału NFZ.
– Telefonów jest szczególnie dużo, gdy zmieniają się zasady organizacji w służbie zdrowia. Będzie można dowiedzieć się na przykład jak założyć kartę EKUZ, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie otwarta jest najbliższa poradnia, albo co zrobić, jeśli chce się skorzystać z leczenia uzdrowiskowego – wymienia Małgorzata Kiebzak.
Za pół roku w ramach Telefonicznej Informacji Pacjenta uruchomiona zostanie też odrębna infolinia, skierowana do osób chorych onkologicznie. Wzorem dla rozwiązania ogólnopolskiego będzie infolinia działająca w Świętokrzyskim Centrum Onkologii. Dzwoniąc, pacjenci otrzymają informację o dostępności leczenia i poszczególnych lekarzy.
Kolejna zmiana dotyczy zwolnień lekarskich. Od 1 grudnia tego roku lekarze będą mogli wystawiać zwolnienia tylko w formie elektronicznej. Małgorzata Kiebzak podkreśliła w porannej Rozmowie Dnia w Radiu Kielce, że województwo świętokrzyskie jest przygotowane do tej zmiany, a znaczna część lekarzy już przeszła na wystawianie e-zwolnień.
– Myślę, że kampania, którą prowadzimy z ZUS-em przekona pracodawców, że e-zwolnienia to dobra forma. Dzięki nim pacjent nie będzie musiał przekazywać osobiście zwolnienia pracodawcy, a lekarz nie będzie musiał iść ze zwolnieniem do ZUS-u – dodała dyrektor świętokrzyskiego oddziału NFZ.
Dziś w Kielcach odbędzie się spotkanie wiceministra resortu zdrowia i dyrektorów świętokrzyskiego oddziału NFZ i ZUS z pracodawcami dotyczące tej kwestii. Będzie mowa między innymi o wsparciu finansowym na zakup komputerów i szkolenia pracowników, którzy będą obsługiwać system e-zwolnień.