Publiczności znany był przede wszystkim, jako Genowefa Pigwa. W chustce na głowie, spódnicy i zapasce stworzył postać, która przez dziesięciolecia bawiła historiami z wyimaginowanego Napierstkowa, miejscowości leżącej gdzieś w Górach Świętokrzyskich.
Ale Bronek to nie tylko aktor kabaretowy, ale również kompozytor i autor tekstów. Studiując „Wychowanie muzyczne” w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach współtworzył kabaret „Pod Postacią”, którego został gwiazdą i liderem. Przeboje kabaretu „Coś do płaczu”, „Cudu nie było”, „Z domu wychodź tylko przez drzwi” były śpiewane przez całe pokolenia studentów nie tylko w Kielcach. Za utwór „Jakżem do ciebie przychodził” otrzymał główną nagrodę na Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie w 1976 roku. Bronek wykorzystał tu znakomicie zasadę pastiszu, dzięki temu utwór nie schodził z anten studenckich rozgłośni w całym kraju.
W drugiej połowie lat 70. założył „Orkiestrę do użytku wewnętrznego”. Do współpracy zaprosił Stanisława Kądka, kieleckiego poetę, z którym tworzył repertuar grupy. W niecały rok od debiutu, dzięki wsparciu łódzkiej „Estrady”, „Orkiestra do użytku wewnętrznego” zrealizowała spektakl zatytułowany „Życie seksualne dzikich”. Po 22. przedstawieniach, w których wystąpił kabaret „Klika”, sztukę zdjęła z afisza cenzura. Ale najlepsze miało dopiero przyjść. Prawdziwym fenomenem scenicznym okazały się dwa następne przedstawienia. „Wnętrze pejzażu” do tekstów Stanisława Kądka i „Kwiaty Polskie” do wierszy Juliana Tuwima z niezwykle przekonywującą muzyką Bronka, Włodka Kiniorskiego i Witka Świątczaka. Niestety, mimo entuzjastycznych recenzji, spektakl nigdy nie doczekał się realizacji płyty. W jednym z wywiadów w Radiu Kielce Bronek po latach wspominał: cenzor stwierdził bowiem: „Kwiaty Polskie” co prawda można kupić w księgarniach, albo wypożyczyć w bibliotece, ale wybór do przedstawień jest tendencyjny”.
Dzięki wspaniałemu odbiorowi widowiska Bronek Opałko został zaproszony przez Waltera Chełstowskiego, producenta telewizyjnego, współtwórcę festiwalu w Jarocinie, do propagowania ruchu Muzyka Młodej Generacji. Obok zespołu Opałki na jednej scenie występowały między innymi Republika, Kombi, czy Zjednoczone Siły Natury Mech. Dzięki wyjątkowości i nowatorstwu piosenek, jak na ówczesne czasy, Bronek i zespół zostali zaproszeni do udziału w kultowym przedstawieniu „Kolęda nocka” wystawianym do czasu wprowadzenia stanu wojennego w Teatrze Muzycznym w Gdyni.
Przez kilka lat Bronek Opałko występował także w „Zespole Adwokackim Dyskrecja” pisząc piosenki i skecze. Wspólnie z Adamem Ochwanowskim – w 2010 i 2011 roku – stworzył dwa sceniczne widowiska „Misterium Męki Pańskiej – Droga krzyżowa” i świętokrzyską śpiewogrę „Od Sabatu do Ornatu”. Przez lata tworzył Radio Pigwa, audycję nadawaną na antenie Radia Kielce, która cieszyła się ogromnym uznaniem. Napisał pracę magisterską o znakomitym ludowym twórcy Stefanie Wyczyńskim.
Opałko wywodził się z rodziny o bardzo patriotycznym rodowodzie. Jego ojciec był drukarzem, drukował konspiracyjne wydania „Dywizjonu 303”. Bronek – zwany przez przyjaciół „Babką” – był zawsze soczewką wokół której gromadziło się grono muzyków, kabareciarzy, tekściarzy i przede wszystkim jego fanów. Pozostawił po sobie wszechstronny i bardzo bogaty dorobek od muzyki do spektakli teatralnych. „Jeszcze ciągle trwamy na innych pozycjach, mocno się trzymamy ustalonych ról” śpiewał w jednym z przebojów „Orkiestry do użytku wewnętrznego” Bronisław Opałko.