Starachowice od przyszłego roku będą realizować projekty Smart City. Oznacza to rozwój elektronicznych usług publicznych i zwiększenie dostępności do nich dla mieszkańców.
Wiele spraw urzędowych będzie można załatwić bez wychodzenia z domu. Wśród nowych usług pojawi się np. e-dziennik, informacja o wysokości należnego podatku oraz możliwość jego opłacenia za pomocą aplikacji mobilnej. Jak podkreśla prezydent Starachowic Marek Materek, da to możliwość lepszego kontaktu między mieszkańcami miasta a urzędnikami. Będzie także ułatwieniem dla osób starszych i niepełnosprawnych.
Na potrzeby wszystkich jednostek powstanie nowa serwerownia. Zakupione zostanie 300 terminali. Trafią do pracowni informatycznych w szkołach oraz w instytucjach publicznych.
Paweł Latała, informatyk z Urzędu Miasta w Starachowicach, podaje wiele przykładów codziennych ułatwień, jakie da nowy projekt. Będzie można zarezerwować halę sportową lub termin ślubu. Sprawdzić ilość osób płacących z danego gospodarstwa domowego podatek śmieciowy. Mieszkańcy będą mogli kontaktować się elektronicznie z radnymi, śledzić na bieżąco obrady Rady Miasta czy zadawać pytania.
Zostaną też uruchomione 3 systemy teleinformatyczne w 22 podmiotach wykonujących zadania publiczne. Są to szkoły, przedszkola, Urząd Miejski, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Starachowickie Centrum Kultury, biblioteki, Centrum Usług Wspólnych, Referat Polityki Senioralnej.
Obecny na spotkaniu marszałek Adam Jarubas podkreślał, że dzięki wprowadzeniu projektu znacznie poprawi się jakość dostępu do administracji publicznej. Ułatwi to życie mieszkańcom i urzędnikom. Usługi będą realizowane szybciej i bez tracenia czasu.
Wartość projektu to 15,3 mln zł, dofinansowanie z RPO wynosi 11,7 mln zł. Projekt ten będzie wdrażany od przyszłego roku, zakończenie planowane jest na 2021.