Wymiana torów i sieci trakcyjnej oraz modernizacja peronów to niektóre z elementów wartego prawie 380 milionów złotych remontu linii kolejowej Skarżysko-Kamienna – Sandomierz. Po zakończeniu prac, pociągi będą kursować z większą prędkością, dzięki czemu skróci się czas podróży pomiędzy miastami. Na prawie 100-kilometrowym odcinku zmodernizowane zostaną w sumie 22 stacje i przystanki.
– Między Skarżyskiem i Starachowicami zakończono już wymianę 14 kilometrów torów. Trwa montaż sieci trakcyjnej. Zgodnie z harmonogramem, składy pojadą nowym torem we wrześniu. Wówczas rozpoczną się prace na sąsiednim torze, po którym obecnie jeżdżą pociągi – informuje Izabela Miernikiewicz ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
W Starachowicach, Wąchocku, Marcinkowie i Skarżysku Kościelnym budowane są nowe perony. Zmodernizowane zostaną natomiast perony w Skarżysku-Kamiennej i Starachowicach. Będą wyższe, aby wygodniej było wysiadać z pociągów. Znajdą się na nich nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
W Wąchocku wymieniane są tory i sieć trakcyjna. Modernizowane są także perony. W rozmowie z reporterem Radia Kielce podkreślali, że prace utrudniają dojście do peronów.
– Po zakończeniu prac perony będą jednak wyższe i szersze. Łatwiej będzie więc wsiadać i wysiadać z pociągów. Ponadto mają być wiaty i ławki, których dotychczas brakowało – oceniają modernizację stacji mieszkańcy Wąchocka.
Izabela Miernikiewicz dodaje, że na modernizowanej trasie poprawić ma się poziom bezpieczeństwa, bo wymienione zostaną urządzenia sterowania ruchem. Przebudowane zostaną natomiast przejazdy kolejowo-drogowe. We wrześniu prace obejmą między innymi przejazd w Starachowicach przy ulicy Radomskiej.
W Skarżysku – Kościelnym pierwszy zmodernizowany peron ma być gotowy na początku września
Poseł Prawa i Sprawiedliwości Maria Zuba przyznaje, że ta inwestycja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego województwa.
– Linia 25 przebiega przez miejscowości, gdzie funkcjonuje przemysł. Łączy zakłady metalowe, hutę Celsę i Specjalną Strefę Ekonomiczną - dodaje parlamentarzystka.
W opinii poseł, rozwój infrastruktury kolejowej sprawi, że społeczeństwo coraz chętniej jako środek transportu wybierze właśnie pociąg. Według najnowszych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego z transportu pasażerskiego PKP w ubiegłym roku skorzystały ponad 303 miliony osób. To o około jedenaście milionów więcej niż w roku poprzednim. Jej zdaniem, jest to dowód, na to, aby inwestycje były kontynuowane.
– Infrastruktura musi być utrzymana na odpowiednim poziomie. Dlatego odnawiane przystanki mają być przystosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstają nowe perony wiaty i oświetlenie. Wszystko po to, aby podróżowało się komfortowo, bezpiecznie i szybko – dodaje parlamentarzystka.
Pierwszy z modernizowanych peronów na stacji w Skarżysku – Kościelnym ma być gotowy na początku września. Obecnie trwają tam intensywne prace brukarskie.
Karol Olbryś z Kielc, który często podróżuje pociągami linii 25 z tamtego miejsca przyznaje, że remont jest bardzo potrzebny, ponieważ połączenie jest bardzo popularne.
– Ta trasa jest bardzo oblegana. Bardzo możliwe, że jeśli infrastruktura byłaby na najwyższym poziomie, to moglibyśmy liczyć na dodatkowe połączenia – dodał.
W Starachowicach Wschodnich pierwszy peron już wyremontowany
W ramach modernizacji linii kolejowej nr 25 między Skarżyskiem a Sandomierzem na dworcu w Starachowicach Wschodnich już wyremontowany został peron numer 2, odnowiony zostanie także peron pierwszy. Będzie wyższy, co pozwoli wygodniej wsiadać i wysiadać z pociągu. Wyremontowany zostanie także budynek nastawni.
Pasażerowie zaznaczają, że poprawa infrastruktury kolejowej już jest zauważalna. Jest więcej połączeń. Ze Starachowic można bezpośrednio dojechać do Warszawy, Sandomierza czy Krakowa. Na trasach lokalnych, między Kielcami, Skarżyskiem i Ostrowcem Świętokrzyskim kursuje dziennie kilkanaście pociągów. Część kursów realizowana jest przez komunikację zastępczą, to w tych godzinach, kiedy trwają intensywne prace remontowe. Osoby podróżujące pociągami zaznaczają jednak, że brakuje w Starachowicach dworca z poczekalnią i toaletą.
W ramach renowacji linii 25 poprawi się także jakość przejazdu kolejowego w Starachowicach Zachodnich. Wymienione zostaną tory i jezdnia, poprawione zostaną dojazdy do skrzyżowania i odwodnienie.
Na czas robót w dniach od 9 do 16 września przejazd w ciągu ulicy Radomskiej zostanie całkowicie zamknięty. Objazdy będą wyznaczone przez wiadukt.
Modernizacja torów między Skarżyskiem i Sandomierzem ma na celu przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej trasie. Po zakończeniu prac, które są planowane do 2021 roku, pociągi mają kursować z prędkością 120 km/h.
W województwie świętokrzyskim realizowanych będzie jedenaście projektów, mających na celu poprawę podróży koleją. Inwestycje są realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Prawie 500 milionów złotych ma kosztować modernizacja linii kolejowej nr 8 łączącej Warszawę Kielce i Kraków. Ponadto, budowana jest łącznica w Czarncy, która ułatwi dostęp do Centralnej Magistrali Kolejowej. W planach są także remonty dworców kolejowych między innymi w Kielcach i Skarżysku Kamiennej.
Na realizację Krajowego Programu Kolejowego rząd przeznaczył 66 mld złotych. Środki mają zostać wykorzystane do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości.