Julia Barańska z VI Liceum Ogólnokształcącego w Kielcach zwyciężyła w I edycji Świętokrzyskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej, organizowanej przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej.
W sumie w konkursie udział wzięło ponad 60 uczniów z 12 szkół ponadgimnazjalnych z regionu. Pytania dotyczyły m.in. warunków reklamacji towaru, czy usług, jak również zakupów przez Internet.
Jak przyznała laureatka, dzięki udziałowi w olimpiadzie zdobyła wiele praktycznych informacji, które z pewnością przydadzą jej się w codziennym życiu.
– Wiedzę konsumencką powinien posiadać każdy z nas. W przyszłości niezależnie w jakim zawodzie będzie pracował, czy czym się interesował, ta wiedza na pewno mu się przyda – dodała Julia Barańska.
Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że na rynku pojawiają się coraz to nowsze metody oszustw.
– Jeżeli chodzi o nowe technologie, mamy skargi np. na portale randkowe. Ktoś najpierw się tam zarejestrował, ale nie doczytał zasad jego użytkowania. Po pewnym czasie okazuje się, że nasz udział na takim portalu automatycznie przekształca się w umowę, za którą co miesiąc trzeba płacić – wyjaśnia Marek Niechciał.
Rocznie w Polsce rzecznicy praw konsumenta udzielają pół miliona porad, a do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafia kilkadziesiąt tysięcy skarg.
Drugie miejsce w I edycji Świętokrzyskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej zajęła Julia Dziuba z II Liceum Ogólnokształcącego w Kielcach, a trzecie Paulina Fiuk z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Jędrzejowie.