Suchedniowscy radni ponownie przeanalizują propozycję porozumienia ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe w sprawie budowy tunelu dla pojazdów i podziemnego przejścia pieszo-rowerowego w Suchedniowe. Rozwiązanie ma zastąpić dotychczasowy przejazd drogowo-kolejowy obok dworca PKP.
W sprawie kluczowej dla Suchedniowa inwestycji komunikacyjnej dyskutowali mieszkańcy miasta wraz z Marią Zubą – parlamentarzystką Prawa i Sprawiedliwości oraz przedstawicielami władz samorządowych i powiatu.
Zdaniem posłanki PiS konieczność nowego, bezkolizyjnego przejazdu kolejowego dla mieszkańców Suchedniowa sygnalizowana jest już od lat dziewięćdziesiątych. Środki unijne na ten cel były negocjowane jeszcze za czasów rządów PO-PSL.
– PKP – PLK chce wykonać po swojej stronie wszystkie inwestycje w zakresie kolei licząc, że konieczne inwestycje drogowe wykonają samorządy gminy i powiatu. Jesteśmy blisko porozumienia, jednak czasu na jego uzyskanie do 20 kwietnia jest niewiele, dlatego spotkanie mieszkańców oraz przedstawicieli samorządu było bardzo potrzebne – dodała.
Zdaniem Cezarego Błacha burmistrza Suchedniowa, nie jest prawdą, że samorząd i radni Suchedniowa nie chcą modernizacji przejścia kolejowego. Jak wyjaśnia, podczas ostatniej sesji rady miasta dostali oni do zaopiniowania projekt dokumentu, który nie uwzględniał ustaleń dokonywanych przez powiat, gminę i PLK. Według niego, gmina miała ponosić całość kosztów inwestycji drogowych.
– Był to dokument, który radni jednogłośnie odrzucili, co nie znaczy, że nie zgadzają się na udział gminy w likwidacji przejazdu kolejowego. Razem z powiatem wynegocjowaliśmy u PKP – PLK podział zakresu prac przy obiektach drogowych pomiędzy wszystkie trzy podmioty. Zgodnie z ustaleniami gmina poniesie koszty realizacji części wschodniej inwestycji, czyli ulicę Stokowiec, powiat skarżyski zrealizuje część zachodnią, natomiast pozostały odcinek zrealizuje PKP- PLK – dodaje.
Jak podkreśla burmistrz Suchedniowa, całość kosztów inwestycji drogowych wynosi 14 milionów złotych netto, dlatego ich podział pomiędzy trzy podmioty czyni ją realną do udźwignięcia przez samorząd.
Suchedniowscy radni ponownie rozpatrzą propozycje porozumienia pomiędzy trzema podmiotami zaangażowanymi w modernizację przejazdu kolejowego na najbliższej sesji 19 kwietnia.
Zdaniem Jerzego Żmijewskiego starosty skarżyskiego, podział inwestycji drogowych między wszystkie trzy podmioty, jest możliwy do zaakceptowania również przez zarząd powiatu.
– W najbliższy poniedziałek odbędzie się posiedzenie, na którym będziemy wnioskować o zwołanie specjalnej rady powiatu w dniu 16 kwietnia, która ma zaopiniować podpisanie porozumienia z kolejarzami – poinformował.
Obecni na spotkaniu mieszkańcy Suchedniowa zgodnie twierdzili, że ta inwestycja jest dla miasta konieczna, dlatego wspólnie apelowali do burmistrza i starosty skarżyskiego, aby dokonali wszelkich starań w celu przebudowy przejazdu kolejowego.
Jak informowaliśmy, inwestycja polegająca na likwidacji przejazdu drogowo-kolejowego i budowie w jego miejsce tunelu i przejścia podziemnego w Suchedniowie, została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego. Ma zostać zrealizowana w ramach modernizacji linii kolejowej nr 8 Warszawa – Radom – Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kraków.
PKP – PLK planuje, że wykonawca prac wybrany zostanie w 2020 roku, a dwa lata później inwestycja będzie gotowa.