„Świętoszek” Moliera to debiut reżyserski na polskiej scenie Ewy Rucińskiej, studentki krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Premiera spektaklu w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w sobotę.
Ewa Rucińska akcję „Świętoszka” przeniosła do współczesnej Polski. – Molier nie pisał sztuk kostiumowych dla swojej epoki. Dlatego poszliśmy za molierowską tradycją osadzenia sztuki tu i teraz, w rzeczywistości, w której jesteśmy – wyjaśniła podczas konferencji prasowej.
Rucińska dodała, że sztuki Moliera mają wymiar ponadczasowy. – Szukanie Moliera uniwersalnego, to nie szukanie Moliera kostiumowego, bo to oznacza wkładanie go do zakurzonego pudełka. Jego sztuki są aktualne w każdej epoce i w każdych okolicznościach – podkreśliła.
– Szukaliśmy odniesienia do otaczającej nas rzeczywistości, tak aby współczesny Polak mógł odkryć Moliera na nowo, nie tylko jako klasykę i lekturę szkolną, ale jako dzieło warte zastanowienia i warte odkrycia po raz kolejny – dodała. – To tragedia jednostki, która sprzeniewierzy wszystko co ma i straci rodzinę. Bohaterów poznajemy w nienajlepszym dla nich czasie. Stary porządek trzeszczy, a nowy jeszcze nie powstał. W tym momencie pojawia się tytułowy „Świętoszek”, czyli Tartuffe, który postanawia to wykorzystać – wyjaśniła Rucińska.
Premiera „Świętoszka” miała miejsce w 1664 roku. Część ówczesnej publiczności uznała tę komedię za atak na religię i na jakiś czas zawieszono wystawianie spektaklu. – Na religię patrzymy w tym przedstawieniu jako na narzędzie. Najważniejsze jest bowiem przejęcie kontroli na jednostką, grupą ludzi i wykorzystanie ideałów do swoich celów. Na tym się skupiamy wystawiając tę sztukę – podsumowała reżyser.
Autorką scenografii jest Natalia Kitamikado, kostiumy zaprojektowała Ela Tolak, muzykę skomponował Wojciech Kostrzewa, a za reżyserię światła odpowiada Paulina Góral.
Ewa Rucińska to absolwentka Wydziału Aktorstwa Dramatycznego w Cours Florent i INALCO w Paryżu, aktualnie studentka Wydziału Reżyserii Teatralnej krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Ma na koncie współpracę z francuskimi teatrami Menilmontant, Folie, Akteon, Manufacture des Abbesses, Funambule, Essaion; Instytutem Polskim w Paryżu czy Festiwalem OFF w Awinionie. Za swój debiutancki spektakl „Bac a sable” („Piaskownica” Michała Walczaka) otrzymała w 2013 r. nagrodę Jacques za najlepszy debiut reżyserski.
„Świętoszek” w Teatrze im. Stefana Żeromskiego jest jej debiutem reżyserskim na polskich scenach.