Co zrobić z nietrafionym prezentem, który znaleźliśmy pod choinką? Możemy próbować go zwrócić. Jednak jak zaznacza Mariusz Burchart, zastępca Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, sklep stacjonarny wcale nie musi przyjąć towaru, nawet jeśli nie jest on wadliwy. Niektóre sklepy wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów i zgadzają się na zwrot czy wymianę nietrafionego prezentu.
Kupując produkt powinniśmy dowiedzieć się, czy dany sklep honoruje zwroty, oraz ewentualnie jakie towary możemy oddać.
Inne zasady obowiązują, jeśli chodzi o oddawanie prezentów kupionych przez internet. Jak mówi Marcin Burchart, konsumenci kupujący w sieci są w lepszej sytuacji. Mogą w przeciągu 14 dni zwrócić towar bez podawania przyczyn. W takim przypadku koszt przesyłki zwrotnej ponosi właściciel sklepu. Nie możemy jednak wysłać towaru przesyłką priorytetową, jeśli otrzymaliśmy go listem ekonomicznym, chyba, że regulamin sklepu na to pozwala.
Aby zwrócić towar prezent nie potrzebujemy paragonu. Zamiast niego możemy okazać sprzedawcy między innymi wyciąg z karty lub każdy inny dowód na potwierdzenie transakcji.