W Ostrowcu Świętokrzyskim w związku z licznymi oszustwami finansowymi osób starszych miasto zorganizowało szkolenia z asertywności, dziś bierze w nich udział kilkadziesiąt osób.
Łukasz Kot, psycholog prowadzący warsztaty mówi, że prócz części teoretycznej uczestnicy odgrywają scenki, pomocne w zrozumieniu mechanizmów działania oszustów. Ma nadzieję, że porady i przekazana wiedza pomogą seniorom ustrzec się przed kolejnymi różnymi wyłudzeniami. Dodaje, że największym problemem są rozmowy telefoniczne. Podczas szkolenia uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami lub opowiadali o sytuacjach znajomych.
Bogusława Malinowska, która – jak mówi – sama nie da się nabrać, ale pracuje w służbie zdrowia i ma kontakt z seniorami, którzy żalą się, że np. podpisali umowę, która była oszustwem i teraz ponoszą konsekwencje finansowe.
Zwraca uwagę na to, że seniorzy dają się nabrać podczas rozmów telefonicznych, ponieważ kuszeni są prezentami i nagrodami. Potem idą na prezentacje produktów i podpisują umowy, bo nie wiedzieli jak odmówić.
W minionym tygodniu 77-letni mężczyzna został w ten sposób okradziony z 50 tysięcy złotych. Ostrowiecka policja schwytała dwóch podejrzanych o dokonanie tego czynu. Doszło także do czterech prób wyłudzenia jednak seniorzy nie dali się zwieść. Jak mówi komendant ostrowieckiej Straży Miejskiej Andrzej Kaniewski, takie szkolenia w dalszym ciągu będą potrzebne, aby seniorzy byli bardziej świadomi zagrożeń.