W Kieleckim Centrum Kultury rozpoczął się 23. Festiwal Form Dokumentalnych „Nurt”, doroczny przegląd polskich dokumentów filmowych. W ciągu najbliższych trzech dni widzowie obejrzą 41 filmów wybranych spośród 180 zgłoszonych do konkursu.
Podobnie jak w poprzednich latach tegoroczne obrazy podzielone zostały na grupy tematyczne wyświetlane w trzech sesjach, zaś wieczorami odbywają się specjalne projekcje i spotkania z twórcami oraz organizatorami festiwalu.
Pierwsza dzisiejsza sesja wzięła tytuł od jednego z przedstawianych filmów „Sztuka przekraczania”. Koncentrowała się wokół pokonywania narzucanych każdemu w życiu ograniczeń. Piotr Kletowski, jeden z jurorów konkursu, filmoznawca, zwrócił uwagę na wyraźne w kilku dokumentach spojrzenie twórców sugerujące, że gwałtowny rozwój techniki paradoksalnie nie sprzyja wolności artystycznej, mogą ją natomiast wyzwalać właśnie techniczne ograniczenia.
Z kolei autor jednego z przedstawianych dziś dokumentów Leszek Gnoiński tworząc obraz o historii klubu muzycznego Fugazi, przypomniał jak odzyskanie wolności politycznej przed 28 laty zbiegło się z wybuchem wolności artystycznej w Polsce.
Wieczorem widzowie festiwalu obejrzeli polską prapremierę pełnometrażowego dokumentu „Liberami” czyli „Uwolnij mnie” włoskiej reżyserki Federici Di Giacomo podejmującej problem egzorcyzmów i rzeczywistego oraz urojonego opętania. Film zwyciężył w ubiegłorocznym konkursie „Horyzonty” na międzynarodowym festiwalu w Wenecji.
Jury konkursu pod przewodnictwem Marii Malatyńskiej wyłoni laureatów trzech głównych nagród ufundowanych przez prezesa Telewizji Polskiej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Kielc.
Nagrodę za to, czego nie widać czyli za artyzm dźwięku w formie dokumentalnej tradycyjnie przyzna Radio Kielce.
Uroczysta gala z wręczeniem nagród odbędzie się w piątek, na jej zakończenie widzowie obejrzą premierowy pokaz ekranizacji płótna Stanisława Kaczora-Batowskiego „Wejście strzelców Józefa Piłsudskiego do Kielc” w reżyserii Marka Brodzkiego.