Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otwarła w czwartek oferty na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S7 w województwie małopolskim prowadzącej od granicy z województwem świętokrzyskim do Krakowa. Złożono w sumie na te dwa odcinki 16 ofert.
Jak poinformowała rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, pięć firm chce zaprojektować i wybudować odcinek II węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma. Najniższą cenę zaproponowała firma Mota- Engil Central Europe S.A. – ponad 508,1 mln zł, a najwyższą Berger Bau – prawie 723,4 mln zł. Wszystkie firmy zaproponowały termin realizacji 34 miesiące, z gwarancją jakości na 10 lat.
Na projekt i budowę odcinka III węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska) złożyło oferty 11 firm, wszystkie zaproponowały 10 lat gwarancji i realizację zamówienia w 34 miesiące. Najniższą cenę ponad 1,022 mld zł wystawiła włoska firma Impresa Pizzarotti & C. S.p.A., najwyższą ponad 1,483 mld zł konsorcjum firm Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. z Turcji i Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź S.A. Zanim zostaną wybrani wykonawcy wszystkie oferty zostaną przeanalizowane.
Budowa nowego, blisko 56-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa do granic Małopolski z woj. świętokrzyskim będzie realizowana w trzech częściach. Zainteresowane inwestycją firmy mogły składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na całość lub dowolnie wybraną liczbę odcinków realizacyjnych. Trasa budowana będzie w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, co oznacza, że wykonawca będzie odpowiadał za wszystkie etapy zadania.
Odcinek S7 objęty przetargiem został podzielony na trzy części realizacyjne. Są to: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23 km; odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) – długości ok. 14 km oraz odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) – długości ok. 18 km.
Największy problem jest z odcinkiem pierwszym, bowiem protesty mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim dotyczące ok. 5-km fragmentu S7 projektowanego w rejonie ich miejscowości doprowadziły do uchylenia przez sąd decyzji środowiskowej. Dlatego odcinek ten został wyłączony z przetargów i będzie musiał uzyskać nową decyzję.
Odcinek drogi ekspresowej S7 będzie liczył blisko 56 km. Wytyczono go od węzła „Igołomska” w Krakowie, przez Zastów, Widomą, Szczepanowice do Moczydła (granica z woj. świętokrzyskim). Trasa będzie przebiegać zupełnie nowym szlakiem, w trzech miejscach krzyżując się ze „starą” drogą krajową nr 7.
Obecnie w Małopolsce trwa budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem a Rabką w Małopolsce. Na liczącej 16,7 km trasie powstaje najdłuższy w Polsce, ponad 2-kiloemtrowy tunel. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka. Budowa poszczególnych odcinków tej trasy powinna się zakończyć w latach 2018-2021.
10 października kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z wykonawcą 7,6-kilometrowego odcinka trasy S7 pod Skarżyskiem-Kamienną. Przedsięwzięcie ma być zrealizowane do maja 2020 r. Po jego zakończeniu cała dawna droga krajowa nr 7 na świętokrzyskim odcinku zyska pełne parametry trasy ekspresowej – to ok. 100 km długości. Nowy odcinek trasy zamknie też 200-kilometrowy ciąg drogi ekspresowej „siódemki” od Grójca (Mazowieckie) do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego.
Trwa jeszcze budowa fragmentu drogi S7 od Chęcin do Jędrzejowa (21 km). Pod koniec września oddano do użytku fragment tej trasy między Jędrzejowem a granicą woj. świętokrzyskiego z Małopolską (ok. 20 km). Od kilku lat kierowcy w regionie mogą jeździć przebudowaną do parametrów drogi ekspresowej trasą pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a węzłem „Kielce Południe” (ok. 50 km).
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wynosi ok. 720 km. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.