Niemal całkowite usunięcie reklam z zabytkowego śródmieścia, wprowadzenie zasad dotyczących wielkości bilbordów oraz zakaz budowania ogrodzeń wokół budynków wielorodzinnych – między innymi takie regulacje znalazły się w projekcie tzw. uchwały krajobrazowej, którą przygotowali kieleccy urzędnicy. Dokument ma pomóc ograniczyć chaos reklamowy w mieście.
Artur Hajdorowicz, dyrektor Wydziału Rewitalizacji i Rozwoju Urzędu Miasta, informuje, że od poniedziałku rozpoczną się konsultacje społeczne z mieszkańcami. Jego zdaniem dokument nie może powstać bez udziału społecznego. Konsultacje potrwają do połowy listopada.
– W poniedziałek w Kielcach rozpoczną się szerokie konsultacje społeczne. Zależy nam, aby na temat proponowanych zmian wypowiedzieli się przede wszystkim mieszkańcy i przedsiębiorcy. Uchwała nie jest przeciw nim, chodzi o uporządkowanie przestrzeni publicznej – stwierdził dyrektor.
Miasto zostało podzielone na 4 strefy. W śródmieściu banerów reklamowych praktycznie nie będzie, a na budynkach pozostaną jedynie szyldy, dodatkowo wyłącznie na pierwszym poziomie budynków. Poza tym afisze będą się mogły pojawiać na przystankach oraz w przejściach podziemnych. Uchwała wprowadza również ograniczenie dotyczące zamieszczania reklam na oknach. Możliwe będzie zasłonięcie tylko 20 procent przeszklenia. Projekt przewiduje także okres przejściowy, w którym przedsiębiorcy będą mieli czas na przystosowanie się do nowych przepisów. W przypadku szyldów będą to 3 lata.
Rewolucyjną zmianą może być zakaz budowy ogrodzeń wokół budynków wielorodzinnych. Monika Czekaj, zastępca dyrektora w Wydziale Rozwoju i Rewitalizacji, informuje, że zakaz będzie dotyczyć obiektów, w których znajduje się więcej niż 5 lokali mieszkalnych. W takich miejscach rolę ogrodzeń będzie mógł pełnić jedynie żywopłot, który z kolei nie może być wyższy niż 80 cm. Warunkiem jest także aby nie ograniczał swobodnego przejścia obok budynku.
Uchwała ma być gotowa na początku kwietnia przyszłego roku.