Dzisiaj (sobota) w kieleckim salonie Seata zaprezentowana zostanie piąta generacja Ibizy, której premiera miała miejsce w marcu podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie.
Pierwsza generacja tego modelu została wprowadzona na rynek w 1984 roku. Dziś można powiedzieć, że Ibiza stała się ikoną SEAT-a, ponieważ jest najlepiej sprzedającym się samochodem hiszpańskiej firmy. Dotychczas model ten znalazł prawie 5,5 miliona nabywców.
Piąta odsłona Ibizy powstała na znanej z modeli Volkswagena platformie MQB co prawiło, że auto urosło. W porównaniu do swojego poprzednika ma o 95 milimetrów większy rozstaw osi. Jest też szersze, o 87 milimetrów, ale minimalnie krótsze i niższe. Minimalnie, bo odpowiednio o 2 i 1 milimetr. Najważniejsze jednak, że nowa generacja Ibizy jest przestronniejsza – bagażnik mieści 355 litrów, co oznacza, że jego pojemność wzrosła o 63 litry.
Zmienił się również – co oczywiste – wygląd. Zarówno nadwozia, jak i wnętrza. Design zewnętrzny nie jest zaskoczeniem. Nowa Ibiza upodobniła się do większego Leona. Szczególnie w przedniej części nadwozia. Przód do złudzenia przypomina wyglądem starszego brata. Przede wszystkim za sprawą grilla oraz reflektorów, które wyposażono w światła do jazdy dziennej. Oczywiście lampy są wykonane w technologii LED-wej. Tym samym Ibiza nabrała ostrego, lekko drapieżnego charakteru.
Zmiany, które bez trudu można zauważyć wewnątrz, również przywodzą na myśl Leona. Nowościami są duży, 8-calowy ekran systemu multimedialnego. Dostępny będzie jednak jako opcja – w podstawowej wersji znajduje się 5-calowy ekran. Ponadto nowa Ibiza wzbogacona została o systemy bezpieczeństwa znane już Leona i Ateki. To między innymi Front Assist, asystent jazdy w korku, adaptacyjny tempomat, bezkluczykowy dostęp i kamera cofania.
Jeśli natomiast chodzi o jednostki napędowe – dostępne będą dwa silniki benzynowe. Trzycylindrowy motor o pojemności 1 litra i mocy 95 koni mechanicznych. Ta sama jednostka będzie dostępna również w wersji 115 koni mechanicznych. Nowością jest turbodoładowany silnik 1,5 o mocy 150 KM. Ofertę uzupełnia diesel o pojemności 1,6 lita w trzech wariantach mocy: 80, 95 i 115 koni mechanicznych.
Jednostki napędowe będą mogły współpracować z jedną z trzech skrzyń biegów: DSG o siedmiu przełożeniach, manualną o pięciu przełożeniach (w przypadku słabszych modeli) oraz skrzynią sześciobiegową (mocniejsze motory).
Zaskakujące jest natomiast, że piąta generacja Ibizy będzie oferowana – w Polsce od czerwca – wyłącznie w odmianie pięciodrzwiowej. Seat wyklucza bowiem wersję trzydrzwiową oraz kombi.
Warto dodać, że w tym roku zobaczymy jeszcze jedną nowość koncernu Seat. Będzie to kompaktowy crossover Arona, który bazuje właśnie na nowej Ibizie. Ofensywa modelowa hiszpańskiego producenta nie powinna jednak zaskakiwać – Seat piąty rok z rzędu zwiększa sprzedaż.