– Pociągi pasażerskie powinny kursować do Buska-Zdroju – uważa poseł klubu parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość Michał Cieślak. – Po rozmowach z kuracjuszami i mieszkańcami dostrzegam potrzebę uruchomienia połączenia między kurortem i Kielcami – dodaje argumentując, że busy i autobusy są niewygodne dla osób ze schorzeniami, w podeszłym wieku.
– Brak połączenia kolejowego powoduje, że do Buska przyjeżdża mniejsza liczba kuracjuszy. Szybko i wygodnie podróżować między Buskiem i stolicą województwa chcą również mieszkańcy Ponidzia. Busko i Ponidzie zasługuje na to, aby się rozwijać. Czas zakończyć blokowanie przez samorząd województwa tej części regionu świętokrzyskiego – mówi Michał Cieślak.
Poseł przypomina, że reaktywację linii do Buska zabiega od kilku lat. Dodaje, że ostatnio prowadził w tej sprawie rozmowy w ministerstwie infrastruktury.
– Sprawdzone mają zostać możliwości techniczne wznowienia połączeń pasażerskich – mówi Michał Cieślak.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe faktycznie prowadzi analizy pod kątem reaktywacji linii do Buska. Łukasz Kwasiborski z biura prasowego PKP PLK mówi, że do poniedziałku spółka zarządzająca torami czeka na informację, czy Przewozy Regionalne planują wznowienie kursowania pociągów między Kielcami i Buskiem.
– Na trasie do Buska wycinane są obecnie drzewa i krzewy. W przypadku decyzji przewoźnika o uruchomieniu połączeń pasażerskich jesteśmy przygotowani na remont infrastruktury i przywrócenie ruchu od czerwca tego roku – mówi Łukasz Kwasiborski.
Jan Maćkowiak, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego mówi, że Wojewódzki Zarząd Transportu analizuje obecnie możliwość przywrócenia połączeń kolejowych nie tylko do Buska, ale również do Końskich i Sandomierza.
– W sprawie połączeń do Buska nie złożę żadnych deklaracji dopóki nie będę miał potwierdzenia z PKP PLK, że tory są czynne i technicznie sprawne. Poza tym muszę mieć przygotowane analizy czy to ma sens, czy będą pasażerowie, a także informacje od skarbnika województwa czy mamy na to pieniądze – mówi Jan Maćkowiak.
O tym, że analizowana jest możliwość uruchomienia połączeń na tej trasie informowaliśmy wczoraj. Poseł Michał Cieślak dodaje natomiast, że w ministerstwie infrastruktury rozmawiał nie tylko na temat przedłużenia torów od dworca kolejowego do autobusowego, który znajduje się bliżej centrum Buska.
– Padła także propozycja, że gdyby reaktywacja połączenia okazała się sukcesem to wówczas warto byłoby wybudować połączenie kolejowe Buska z Tarnowem – mówi Michał Cieślak.
Pociągi pasażerskie nie kursują na trasie Kielce – Sitkówka-Nowiny – Busko-Zdrój od kilkunastu lat. Linia jest zelektryfikowana. Do Włoszczowic jest dwutorowa, a dalej jednotorowa. Pociągi mogą nią jeździć z prędkością do 80 km/h. Ze względu na stan techniczny torów wprowadzono na niej jednak kilka ograniczeń prędkości do 40-50 km/h.