Kiedy producent odrzuca reklamację towaru, a konsument nie zgadza się z jego decyzją, może skorzystać z alternatywnych metod rozstrzygania sporów na przykład z mediacji – przypomniał na naszej antenie Dariusz Pyk, Miejski Rzecznik Konsumentów w Kielcach.
Niekoniecznie trzeba iść do sądu i zatrudniać wyspecjalizowanego prawnika. W tym przypadku negocjacje prowadzone są bez udziału sądu. Jego kompetencje przejmuje niezależna osoba – mediator, która pomaga uzyskać wspólne, wzajemnie akceptowalne rozwiązanie.
Aby skorzystać z mediacji należy złożyć odpowiedni wniosek w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej. W przyszłym roku będzie można zgłosić dokument drogą elektroniczną. Formularz jest dostępny na stronach internetowych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak przypomniał Dariusz Pyk od 10 stycznia 2017 roku poprzez mediacje będzie można rozstrzygać również spory transgraniczne, czyli wątpliwości dotyczącego towaru kupionego za granicą na terenie państw Unii Europejskiej. Będzie się to odbywać za pomocą Internetu przy użyciu elektronicznej platformy. Aktualne informacje na www.uokik.gov.pl.
Część pierwsza:
Część druga: