Jak rozwijać kreatywność dzieci i jak wspierać nauczycieli wprowadzających do szkół nowatorskie metody prowadzenia lekcji, sprawdzali naukowcy z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Wspólnie z Regionalnym Centrum Naukowo-Technologicznym w Podzamczu Chęcińskim przygotowali projekt „Dziecko jako badacz”.
Przez rok 400 uczniów klas II szkół podstawowych z całego województwa brało udział w warsztatach edukacyjnych oraz wspólnie z nauczycielami prowadziło eksperymenty. W Podzamczu Chęcińskim odbyło się podsumowanie projektu. Dla najmłodszych uczestników przygotowano festyn oraz mnóstwo zabaw edukacyjnych.
Jak podkreśla Dorota Koziara ze Szkoły Podstawowej nr II w Pińczowie, projekt był bardzo wartościowy dla nauczycieli. Dostali dużo podpowiedzi, jak eksperymentować podczas lekcji i prowadzić ciekawsze zajęcia. Po roku widać efekty. Dzieci są bardziej kreatywne. – Potrafią myśleć zupełnie inaczej, potrafią twórczo podchodzić do życia codziennego. Choćby w kuchni. Drożdże, które wcześniej dzieci nie interesowały, dziś są bardzo interesującą rzeczą do badania. Dzieci wiedzą, że można je zamrozić, ale mogą też „wybuchnąć” – w sensie rośnięcia ciasta – twierdzi Dorota Koziara.
Najbliższe miesiące naukowcy z UJK poświęcą na analizę badań prowadzonych przy okazji projektu. Jak mówi doktor Karol Bidziński, z Instytutu Edukacji Szkolnej UJK, interesujące są zwłaszcza dwa tematy. Jak ciekawie prowadzone lekcje wpływają na rozwój uczniów oraz w jaki sposób skutecznie przekonać nauczycieli do tego, aby odchodzili od prowadzenia stereotypowych zajęć. Doktor Bidziński nie ukrywa, że ambicją naukowców z UJK jest unowocześnienie polskiej szkoły, a jednymi z pierwszych kroków będą publikacje i konferencje naukowe organizowane na bazie wyników projektu.
– Interesuje nas to, w jaki sposób wprowadzać tego typu zmiany w metodyce nauczania, jak przekonać do nich nauczycieli. Zastanawiamy się badawczo, jak wprowadzić zmianę do polskiej szkoły, żeby takie zajęcia stały się standardem – tłumaczy Karol Bidziński.
We wrześniu UJK i Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne planuje rozpoczęcie drugiej edycji projektu „Dziecko jako badacz”.