środa, 14 maja 2025
101,4 MHz | 90,4 Kielce | 100,00 MHz Włoszczowa  dab logo M10D 215,072 MHz                    Zadzwoń do studia 41 200 20 20          
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce

Hrabina Batory – recenzja

Ryszard Koziej
2016-03-06 08:05
4 min. czytania
A A
Hrabina Batory - recenzja - Radio Kielce
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterEmail

„Hrabina Batory” to trzecia część tryptyku teatralnego Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina. Nagrodzeni w 2013 roku „Paszportem Polityki” twórcy od czterech lat przygotowują w Kielcach projekt sceniczny: „Kobieta pisana mężczyzną, ciałem i historią w języku teatralnego recyklingu Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina”. Cztery lata temu autorzy wystawili w Kielcach sztukę „Joanna Szalona, królowa”, dwa lata temu „Carycę Katarzynę”. Obydwa spektakle wielokrotnie nagradzane były na festiwalach sztuki teatralnej w Polsce, stąd nic dziwnego, że wystawieniu trzeciej części tryptyku towarzyszyło wielkie zainteresowanie i na widowni w dniu premiery było nad wyraz tłoczno.

Czytaj również

26.04.2025. Kielce. Premiera sztuki "Skóra po dziadku" Mateusza Pakuły. / Fot. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

Życie za życie

2025-04-29
Recenzja książki „Null” Szczepana Twardocha

Recenzja książki „Null” Szczepana Twardocha

2025-03-18

Trzeci spektakl wyraźnie różni się od wcześniejszych, przede wszystkim mniej w nim dynamiki, wyraźnie zarysowanej akcji dramatu, twórcy tym razem skoncentrowali się na szczegółach rozmieszczonych w trzydziestu trzech scenach płynnie przenikających się a zaznaczonych wyświetlanymi na szczycie portalu tytułami zaczerpniętymi z traktatu „Historia urody” francuskiego eseisty George Vigarello. Każda ze scen to albo monolog jednego z aktorów albo krótki dialog, w którym napięcie budowane jest poprzez niechęć do dialogu, niechęć rozmowy. Każda z postaci bardziej wygłasza swoje kwestie niż prowadzi jakikolwiek dyskurs. Taka konstrukcja dramatu w oczywisty sposób pokazuje stan dzisiejszej komunikacji zarówno tej wewnętrznej na poziomie najbliższych sobie osób jak i tej zewnętrznej, społecznej, publicznej.

Podobnie jak we wcześniejszych dramatach bohaterką trzeciej części tryptyku Jolanta Janiczak i Wiktor Rubin uczynili historyczną i legendarną zarazem postać kobiecą, postać tragiczną, tym razem szesnastowiecznej arystokratki oskarżonej o zamordowanie 630 kobiet. Jednak w ich dramacie Elżbieta Batory nie jest bezwzględną sadystką i seryjną morderczynią, jest osobą cierpiącą na depresję i zarażającą tą depresją osoby wokół niej. Tym samym historyczna postać staje się jak najbardziej czytelnym znakiem naszych czasów. Z legendy w dramacie został jednak bardzo silny motyw niezgody na przemijającą urodę, niezgody na starzenie się ciała i ta obsesja właściwa chyba każdej epoce, dziś przecież jest obsesją wręcz kulturową.

Tytułową rolę w spektaklu zagrała Agnieszka Kwietniewska, zagrała doskonale tak samo zresztą jak tytułową postać pierwszej części tryptyku. Odnoszę wrażenie, że Jolanta Janiczak pisała tę rolę wyraźnie z myślą o konkretnej aktorce. Depresja, jak można wyczytać w internecie i podręcznikach medycznych, jest potwornie bolesną chorobą i widać to w każdym szczególe gry Agnieszki Kwietniewskiej. Ów stan podkreślają niezwykle wymowne elementy scenografii Mirosława Kaczmarka. Choroba bohaterki przejawia się w absolutnej inercji, niemal przez cały czas przedstawienia aktorkę w pionie utrzymują zwisające ze sceny kółka do ćwiczeń akrobatycznych, co też znamienne, bo przecież ten przyrząd jest dziś elementem sal do uprawiania fitnessu, jak ktoś powiedział, współczesnych świątyń pięknego ciała, pracowni do jego „rzeźbienia”. Gimnastyczne kółka przytwierdzone do czarnych balonów z helem, dzięki którym Elżbieta ma wrażenie unoszenia się na powierzchni życia, mogą z kolei znaczyć psychotropową ucieczkę od rzeczywistości, zaś legendarny krzyk mordowanych dziewic przynoszący Elżbiecie ulgę, krzyk spotęgowany na scenie, niezwykle intensywnie wwiercający się w uszy widzów to przecież nic innego jak hałas tłumiący myślenie, tłumiący wszystkie nasze bóle i dylematy, niewątpliwy krzyk rozpaczy.

Jedność mitu i teraźniejszości, przeszłości i stanu dzisiejszej ludzkiej psychiki podkreślają kostiumy Jolanty Janiczak i Hanny Maciąg jednocześnie historyczne i współczesne, (podobne kostiumy widzieliśmy we wcześniejszych częściach tryptyku). Mąż Elżbiety Ferenc, rycerz zajęty swoimi wojnami, żyjący w przenośni i dosłownie obok niej, występuje we współczesnej dresowej bluzie z kapturem ze śmiesznym, niczym dziecięca zabawka, mieczem w dłoni. Doskonała scena gdy przemierza tam i z powrotem licząc kroki ograniczoną przestrzeń to kolejny znak wtłoczenia współczesnego człowieka w nienaturalny wręcz psychodeliczny sztuczny schemat. Grający tę postać Wojciech Niemczyk generalnie nie mówi – albo cicho wygłasza tekst – albo krzyczy i znów miałem wrażenie, że tak a nie inaczej autorka napisała tę postać, by mógł ją zagrać właśnie konkretny aktor, potwornie prawdziwy w swej scenicznej nienaturalności.
Podobnie rzecz się ma z innymi aktorami: Dagna Dywicka jako Anna w hipsterowej wełnianej czapce i eksponująca swój płaski nagi brzuch stała się znakiem nibykultury dzisiejszych młodych ludzi, Klara w interpretacji Joanny Kasperek to postać wampiryczna i cyniczna, jedyna rozumiejąca bezsens pogoni za utraconą urodą jednocześnie ową pogoń całkowicie akceptująca, zaś Ewelina Gronowska jako Doricza z obsesją obżarstwa jest bodajże najbardziej naturalną choć równie zniszczoną przez współczesną kulturę postacią tego dramatu.

Jest jeszcze jeden autotematyczny znak zakodowany w „Hrabinie Batory” przez twórców dramatu – chęć przypodobania się dzisiejszych artystów publiczności. Na scenę wprowadzone zostały dwie baśniowe postaci niczym z szekspirowskich komedii, postać Śnieżki i Ficzka. Sześcioletnia Bogna Żłobińska pojawia się na scenie by wygłosić quasi filozoficzne intermedia albo po prostu stać się znakiem niewinności, na którą czyha już zepsuty depresyjny świat. Ficzko z oślimi uszami króla Midasa w interpretacji Dawida Żłobińskiego wbrew legendzie nie jest głupi, jest mądry po szkodzie, wszystko co po jego dotknięciu zamienia się w złoto, to tylko pozłotka, nic nie znaczący pył sypiący się znad sceny na osoby dramatu. Takie baśniowe postaci nie mogą uczynić ze sztuki Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina bardziej strawnej dla dzisiejszego widza opowieści, wręcz odwrotnie, potęgują tylko zawartą w nim grozę.

Autorzy wprowadzili jeszcze do sztuki elementy performansu, najpierw gdy postaci dramatu starają się sztucznym śmiechem zarazić publiczność, co na premierze się nie udało, i moim zdaniem dobrze, a drugi raz pod koniec gdy widzowie dostają do rąk bejsbolowe kije dla rozładowania na workach z ogrodniczą korą wszystkich złych emocji i tym razem publiczność dała się wciągnąć w interakcję.

Tyle, że opinie po premierze były raczej złe, że jakieś to takie wydumane, nieprawdziwe. Dla mnie ta sztuka jest najbardziej prawdziwa ze wszystkich części tryptyku w tym znaczeniu, że poprzez luźne odwołanie do legendarnej historii, poprzez swoją konstrukcję, doskonałą grę aktorów świetną scenografię i kostiumy, jak rzadko która oddaje ból wrażliwego człowieka na coraz bardziej widoczne zastępowanie prawdy w codziennym życiu jej wirtualnymi marketingowymi substytutami. Stajemy się coraz bardziej sztuczni, więc jak może to nie boleć?

Widzom, którzy wybiorą się na spektakl polecam jedną niemą scenę, gdy Elżbieta i Ficzko siedzą naprzeciw siebie na proscenium, nic nie mówią, trwa to kilka minut i w tej niemej grze aktorów w twarzach Agnieszki Kwietniewskiej i szczególnie Dawida Żłobińskiego zawarte jest clou tego spektaklu, istota całego tryptyku. Gorąco polecam.

Ryszard Koziej
Radio Kielce SA

Tagi: Recenzja

CZYTAJ RÓWNIEŻ

26.04.2025. Kielce. Premiera sztuki "Skóra po dziadku" Mateusza Pakuły. / Fot. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
RECENZJA

Życie za życie

2025-04-29
Recenzja książki „Null” Szczepana Twardocha
RECENZJA

Recenzja książki „Null” Szczepana Twardocha

2025-03-18
18.02.2025. Kielce. Komedia „Trzy damy z Alabamy” w wykonaniu aktorów Teatru TeTaTeT. / Fot. Jarosław Kubalski - Radio Kielce
RECENZJA

Kopciuszek a rebours

2025-03-03
Kielce, Teatr im. Stefana Żeromskiego. Spektakl "Człowiek jaki jest, każdy widzi " / Fot. Jarosław Kubalski - Radio Kielce
RECENZJA

Zwierzę też człowiek i vice versa

2025-02-24
01.02.2025. Kielce. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Premiera spektaklu „Drzwi percepcji” / Fot. HaWa/ Teatr imienia Stefana Żeromskiego w Kielcach - Facebook
RECENZJA

Drzwi do „szczęścia” i „czystej formy”

2025-02-03
15.01.2025 Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Pokaz spektaktu "Niedoparki". / Fot. Aleksandra Kwaśniewska - Radio Kielce
RECENZJA

Gangi naszego domu

2025-01-20
04.12.2024. Kielce. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Próba medialna spektaklu „Mitologia / Fot. Jarosław Kubalski - Radio Kielce
RECENZJA

Boska klasa z problemami

2024-12-09
Jak wysoko zajdziemy w ciemnościach
RECENZJA

Recenzja książki „Jak wysoko zajdziemy w ciemnościach” Sequoii Nagamatsu

2024-11-19

AKTUALNOŚCI

  • ŚWIĘTOKRZYSKIE
  • POLSKA
  • SPORT
  • KULTURA
  • ZDROWIE
  • CO NA DROGACH
  • ZOOM NA WIEŚ
  • STREFA MUNDURU
  • GALERIE ZDJĘĆ
  • WIDEO
  • POGODA
  • PATRONATY

WIADOMOŚCI LOKALNE

  • KIELCE
  • BUSKO-ZDRÓJ
  • JĘDRZEJÓW
  • KAZIMIERZA-WIELKA
  • KOŃSKIE
  • OPATÓW
  • OSTROWIEC-ŚWIĘTOKRZYSKI
  • PIŃCZÓW
  • SKARŻYSKO-KAMIENNA
  • STARACHOWICE
  • STASZÓW
  • WŁOSZCZOWA

RADIO KIELCE

  • KONTAKT
  • DZIENNIKARZE
  • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
  • RAMÓWKA
  • STUDIO GRAM
  • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • ABONAMENT RTV
  • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
  • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
  • BIP

PORTALE RADIA KIELCE

  • PODCASTY
  • FOLKRADIO
  • PROJEKT PRACA
  • ZOOM NA WIEŚ
  • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
  • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
  • POLACY RATUJĄCYCH ŻYDÓW
logo300

Radio Kielce - największe radio w regionie świętokrzyskim.

ul. Radiowa 4, 25-317 Kielce

tel. 41 363 05 00

radio@radiokielce.pl

101,4 MHz Świętokrzyskie
90,4 MHz Kielce
100,0 MHz Włoszczowa
215,072 MHz / KANAŁ 10D

OBSERWUJ NASZE PROFILE

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" S.A. 2025.
g-news logo
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" SA 2025.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.