Wspólny lobbing w sprawie kluczowych dla regionu inwestycji kolejowych jest konieczny – przyznał na naszej antenie Jan Maćkowiak, wicemarszałek województwa. Jak już informowaliśmy, związkowcy Solidarności zaapelowali w tej sprawie do parlamentarzystów i samorządowców o podjęcie wspólnych działań w tym celu.
Zdaniem szefa świętokrzyskiej Solidarności, Waldemara Bartosza bez nowoczesnej kolei nasze województwo stanie się skansenem. Okazuje się, że modernizacja linii kolejowych numer 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce- Kozłów, a także numer 25 na odcinku Końskie – Skarżysko Kamienna i numer 61 na odcinku Kielce – Żelisławice, znalazła się na liście rezerwowej w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku. Oznacza to, że może zabraknąć pieniędzy na modernizacje tych tras.
Gość Radia Kielce przyznał, że trzeba zrobić wszystko, by inwestycje te znalazły się na liście podstawowej, zwłaszcza, że rząd rozpoczął weryfikację programów związanych z inwestycjami w komunikację. Jak podkreślił Jan Maćkowiak, samorząd województwa jest w kontakcie i z PKP PLK i wysłane zostało także pismo do Ministerstwa z prośbą o weryfikację Krajowego Programu Kolejowego. O konieczności lobbingu na rzecz ważnych dala województwa inwestycji kolejowych rozmawiali już m. in. marszałek Adam Jarubas i wojewoda Agata Wojtaszek.
Próbujemy przekonać i panią wojewodę i ministerstwo do nowego projektu, żeby zrobić bezpośrednie połączenie z Kielc do centralnej magistrali kolejowej w Opocznie, ponieważ byłoby to najkrótsze połączenie stolicy województwa z Warszawą i Łodzią – mówi gość Radia Kielce. Konieczne jest jednak przeprowadzenie dokładnej analizy tego przedsięwzięcia, bo łączy się ono z dużymi kosztami – dodał gość Radia Kielce.
Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku został przyjęty we wrześniu ubiegłego roku przez ówczesny rząd PO – PSL.
Posłuchaj Rozmowy Dnia