Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych przeprowadziła badanie dotyczące rzeczywistej liczby systemów franczyzowych działających w naszym kraju. Znamy już odpowiedź na pytanie kto w Polsce nie tylko oferuje franczyzę lub chce rozwijać się w ten sposób, ale zbudował rzeczywiście działającą sieć partnerską.
Franczyza w Polsce
W dotychczasowych analizach pojawiają się różne liczby, na ogół mocno przeszacowujące rynek franczyzy. ARSS dogłębnie zbadała wszystkie segmenty rynku. Na podstawie informacji zebranych podczas rozmów zarówno z firmami, które dopiero zaczynają budować swoje sieci partnerskie, jak i z tymi, którzy franczyzę mają od lat udało się oszacować, że obecnie w naszym kraju działa blisko 500 sieci franczyzowych.
Badając rynek pod kątem działających systemów franczyzowych wyłoniliśmy te firmy, które nie tylko przygotowały ofertę franczyzy i poinformowały o tym rynek (np. za pomocą firmowej strony internetowej, reklamy w wydawnictwach branżowych czy poprzez uczestnictwo w targach), ale rzeczywiście pozyskały franczyzobiorców.
Niestety częstą praktyką jest próba znalezienia licencjobiorcy… zanim jeszcze oferta franczyzy zostanie przygotowana i wdrożona. Jest to swoista próba badania rynku przez przedsiębiorców, którzy myślą o rozwoju firmy poprzez franczyzę. Próbują sprawdzić tym samym czy ktoś będzie nią zainteresowany. To w dużej mierze tłumaczy rozbieżność podanej na początku tego raportu liczby sieci franczyzowych z liczbami, które funkcjonują w przestrzeni medialnej (niektóre źródła podają nawet dwukrotnie większą liczbę sieci franczyzowych). My pod uwagę wzięliśmy firmy, które rzeczywiście zbudowały stabilną sieć, opartą na sprawdzonym know-how, a nie jedynie podjęły taką próbę.
Jest też grupa firm, które informują, że mają w swojej ofercie franczyzę, ale nie mają choćby jednego działającego oddziału partnerskiego. Deklarują natomiast, że prowadzą, mniej lub bardziej zaawansowane, rozmowy z potencjalnymi franczyzobiorcami, które mają zaowocować podpisaniem umowy franczyzy. Ze względu na metodologię nie włączyliśmy tych firm do przedstawionej liczby działających systemów franczyzowych. Poczekamy, aż rynek zweryfikuje ich plany.
O stałych dochodach ze sprzedaży licencji franczyzowej myśli wielu przedsiębiorców. Paradoksalnie, taki zamiar miewają nawet ci, którzy zamiast wypracowanego know-how mają do zaoferowania jedynie niczym nie sprawdzony „wyjątkowy” pomysł na biznes. Znamy przykłady marek dobrze rokujących pod względem potencjału rozwoju franczyzy, którym nie udało się jednak pozyskać ani jednego franczyzobiorcy.
W tych branżach popularność franczyzy wzrośnie
Według specjalistów Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych w 2016 roku na rynku franczyzy będzie panować trend konsolidacji. Tendencja przyłączania się do sieci o silnej pozycji rynkowej będzie dominować w sektorze sieci handlowych (na rynku aptek, sklepów spożywczych i odzieżowych), w niektórych kategoriach z segmentu edukacji (szkoły językowe), usługach (rosną tu m.in. sieci kurierskie) oraz w sektorze finansowo-ubezpieczeniowym i pośrednictwie usług turystycznych. Konsolidacja w tych segmentach jest wynikiem oczekiwań przedsiębiorców poszukujących gotowych i sprawdzonych rozwiązań biznesowych, możliwości negocjacji korzystnych cen i współpracy z rozpoznawalną marką.
Pełen raport o działających w Polsce systemach franczyzowych można znależć w najnowszym wydaniu magazynu Franczyza&Biznes oraz na portalu www.franczyzawpolsce.pl
————–
Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych to zespół specjalistów, który ma wieloletnie doświadczenie zawodowe w obszarze franczyzy (franchising) oraz budowy i zarządzania systemami sieciowymi. Misją firmy jest dostarczanie klientom indywidualnie dopasowanych rozwiązań odpowiadających ich specyficznym potrzebom w zakresie tworzenia i funkcjonowania systemów sieciowych – własnych, franczyzowych, agencyjnych, licencyjnych i dystrybucyjnych. ARSS jest także wydawcą magazynu Franczyza&Biznes oraz portalu www.franczyzawpolsce.pl