Święta to czas, w którym obdarowujemy się prezentami. Zdarza się jednak, że pod choinką znajdujemy nietrafiony podarunek. Co zrobić jeśli obdarowano nas czymś, co nam się nie podoba albo czego nie potrzebujemy? Nietrafiony prezent możemy próbować zwrócić, jednak jak zaznacza Mariusz Burchart, Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, sklep stacjonarny wcale nie musi przyjąć towaru, nawet jeśli nie jest on wadliwy. Niektóre sklepy wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów i zgadzają się na zwrot czy wymianę nietrafionego prezentu.
Kupując produkt powinniśmy dowiedzieć się, czy dany sklep honoruje zwroty, oraz – ewentualnie – jakie towary możemy oddać.
Inne zasady obowiązują jeśli chodzi o oddawanie prezentów kupionych przez internet. Jak mówi Marcin Burchart, konsumenci kupujący w sieci są w lepszej sytuacji. Mogą w przeciągu 14 dni zwrócić towar bez podawania przyczyn. W takim przypadku koszt przesyłki zwrotnej ponosi właściciel sklepu. Nie możemy jednak wysłać towaru przesyłką priorytetową, jeśli otrzymaliśmy go listem ekonomicznym, chyba, że regulamin sklepu na to pozwala.
Aby zwrócić niepotrzebny prezent nie potrzebujemy paragonu. Zamiast niego możemy okazać sprzedawcy między innymi wyciąg z karty lub każdy inny dowód na potwierdzenie transakcji.