Autorzy raportu o stanie polskiej edukacji z Instytut Badań Edukacyjnych, twierdzą że systemowi egzaminów zewnętrznych wymaga poprawy. Ponieważ ich celem jest zdobycie przez uczniów określonej liczby punktów, wielu nauczycieli koncentruje się podczas lekcji na praktycznym przygotowaniu ich do rozwiązywania testów i zadań. Raport sugeruje że z braku czasu, pedagodzy pomijają inne wątki, skupiając się na maturze czy egzaminie gimnazjalnym.
Zdaniem Edyty Lato, dyrektor Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Kielcach, opinia, że szkoły przygotowują uczniów tylko do rozwiązywania testów jest krzywdząca.
Grzegorz Bień, świętokrzyski wicekurator oświaty podkreśla, że nie ma na świecie lepszego systemu sprawdzania kompetencji ucznia niż egzaminy zewnętrzne. Ale przyznaje, że system nie jest idealny , bowiem w niektórych przypadkach wyniki egzaminów mogą nie odzwierciedlać prawdziwej wiedzy i umiejętności uczniów.
Raport podkreśla, że egzaminy zewnętrzne mają też zalety. Dzięki nim dyrektorzy szkół wiedzą między innymi, którzy nauczyciele powinni poprawić swoje umiejętności.