Władze Kielc rozpoczynają wdrażanie tzw. ustawy krajobrazowej. Na najbliższej sesji Rady Miasta pojawi się projekt uchwały, ustalającej m.in. zasady sytuowania obiektów małej architektury i tablic reklamowych. Dokument ma wskazywać standardy jakościowe oraz rodzaj materiałów budowlanych, z których mogą być wykonane.
Artur Hajdorowicz- dyrektor Wydziału Spraw Przestrzennych w ratuszu zaznacza, że to dopiero początek długiej drogi do uregulowania tej kwestii i wypracowania kompromisowych rozwiązań. Trzeba przyjąć odpowiednie zasady, a dopiero później przyjdzie czas na szczegóły, łącznie z ustaleniem stawek opłat reklamowych. Zajmie to urzędnikom kilka miesięcy i będzie poprzedzone debatami publicznymi.
Artur Hajdorowicz dodaje, że ustawodawca przewidział też sankcje dla właścicieli nieruchomości, którzy nie będą się stosować do przyjętych przepisów. Okres przejściowy na dostosowanie wyglądu budynków i reklam do nowych przepisów to minimum pół roku. W Kielcach ma to być rok, lub półtora. Zaznaczył, że urzędnikom nie zależy na karaniu, ale na szerokiej debacie publicznej i wypracowaniu kompromisu, który będą mogli zaakceptować wszyscy zainteresowani.
Ustalenie rozwiązań związanych m.in. z uporządkowaniem reklam pozwoli na poprawę estetyki miasta i przeciwdziałanie degradacji przestrzeni miejskiej.