Ponad 200 uczniów szkół podstawowych wzięło udział w warsztatach i wykładach, które odbyły się w Regionalnym Centrum Naukowo-Technologicznym w Podzamczu Chęcińskim. W ten sposób oficjalnie zainaugurowano projekt „Dziecko jako badacz”, który realizować będą naukowcy z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego wspólnie z pracownikami centrum.
Wspierali ich między innymi pracownicy Muzeum Zabawy i Zabawek z Kielc, którzy w formie gier i konkursów uczyli młodych badaczy koncentracji oraz ćwiczenia wyobraźni przestrzennej. Jak mówili uczniowie – atrakcji było mnóstwo.
Doktor Karol Bidziński z Instytutu Edukacji Szkolnej UJK podkreśla, że projekt „Dziecko jako badacz” jest skierowany w głównej mierze do nauczycieli szkół podstawowych. – Pomysł jest taki, aby stworzyć grupę praktyków. Chcemy wspólnie zastanawiać się, jak do praktyki szkolnej włączyć coś, co wydaje nam się konieczne, czyli nauczanie przez doświadczanie. To niejako odwrócenie roli nauczyciela i ucznia. To także mocna koncentracja na procesie uczenia się, w którym dziecko jest aktywne, i w którym bazujemy na jego ciekawości świata. Dziecko przypomina badacza, zadaje pytania, stawia hipotezy – tłumaczy Karol Bidziński.
W ramach projektu zaplanowano cykl warsztatów z nauczycielami. Będą one odbywać się do czerwca przyszłego roku.