To doskonały krok parlamentu – tak o uchwalonej przez Sejm ustawie krajobrazowej mówił na naszej antenie Jacek Sztechman, członek głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, jednocześnie naczelnik wydziału uzgodnień zagospodarowania przestrzennego kieleckiego oddziału GDDKiA. Jak już informowaliśmy, dzięki ustawie, samorządy będą mogły nakładać surowsze kary za nielegalne i nieaktualne billboardy lub reklamy ulokowane w niedozwolonych miejscach. Jak przyznał gość Radia Kielce, zanim uda się uporządkować ten proces minie jakiś czas.
Jak podkreślił Jacek Sztechman, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pilnuje, aby w pasie drogowym pojawiało się jak najmniej reklam, których mocne akcenty mogą rozpraszać uwagę kierowców, co może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Mamy też ogromne wątpliwości, czy kierowcy przejeżdżający z dużą prędkością są w stanie odczytać dokładnie treść billboardów – dodał.
W mieście często zdarza się, że liczba i zagęszczenie reklam w jednym miejscu jest wizualnie nie do zniesienia. Są one także elementem miejskiej przestrzeni architektonicznej i powinny być rozlokowane w profesjonalny i estetyczny sposób – mówi gość Radia Kielce.
Ustawa krajobrazowa może uregulować dotychczasowe problemy z przedsiębiorcami. Niewielu z nich bało się kar grzywny, bo były one zbyt niskie. Mogły być nałożone tylko raz i wynosić do 5 tysięcy złotych. Teraz ta suma może nawet czterdziestokrotne przekraczać opłatę reklamową nałożoną przez gminę.