Surowsze kary za nielegalne i nieaktualne bilbordy lub reklamy ulokowane w niedozwolonych miejscach będą mogły nakładać samorządy, dzięki uchwalonej przez Sejm ustawie krajobrazowej. Ma ona na celu przeciwdziałać zaśmiecaniu przestrzeni miejskiej. Samorządy będą też decydować o tym, gdzie mogą one być umieszczane. Mieszkańcy Kielc przyznają, że także u nas reklamy zasłaniają znaczną część krajobrazu miasta.
Ustawa krajobrazowa może uregulować dotychczasowe problemy z przedsiębiorcami. Niewielu z nich bało się kar grzywny, bo były one zbyt niskie. Mogły być nałożone tylko raz i wynosić do 5 tysięcy złotych. Teraz ta suma może nawet czterdziestokrotne przekraczać opłatę reklamową nałożoną przez gminę.
Jak mówi Michał Gdak z Instytutu Designu w Kielcach, do tej pory nie było skutecznych norm prawnych regulujących obecność szyldów i bilbordów.
Jak podkreśla Michał Gdak, reklama jest elementem miejskiej przestrzeni, ale musi być profesjonalna, estetyczna i ulokowana jedynie w przeznaczonych do tego miejscach.


































![Jak wygląda Solec przyszłości? [WIZUALIZACJA] - Radio Kielce Wizualizacja rewitalizacji Solca-Zdroju. Plansze z pracy konkursowej, która otrzymała I nagrodę - Młynarczyk Architekt / Wojciech Młynarczyk, Justyna Jastrzębska / Urząd Gminy Solec-Zdrój](https://radiokielce.pl/wp-content/uploads/2019/01/solec-zdroj-rewitalizacja-1-125642-350x250.jpg)


