Surowsze kary za nielegalne i nieaktualne bilbordy lub reklamy ulokowane w niedozwolonych miejscach będą mogły nakładać samorządy, dzięki uchwalonej przez Sejm ustawie krajobrazowej. Ma ona na celu przeciwdziałać zaśmiecaniu przestrzeni miejskiej. Samorządy będą też decydować o tym, gdzie mogą one być umieszczane. Mieszkańcy Kielc przyznają, że także u nas reklamy zasłaniają znaczną część krajobrazu miasta.
Ustawa krajobrazowa może uregulować dotychczasowe problemy z przedsiębiorcami. Niewielu z nich bało się kar grzywny, bo były one zbyt niskie. Mogły być nałożone tylko raz i wynosić do 5 tysięcy złotych. Teraz ta suma może nawet czterdziestokrotne przekraczać opłatę reklamową nałożoną przez gminę.
Jak mówi Michał Gdak z Instytutu Designu w Kielcach, do tej pory nie było skutecznych norm prawnych regulujących obecność szyldów i bilbordów.
Jak podkreśla Michał Gdak, reklama jest elementem miejskiej przestrzeni, ale musi być profesjonalna, estetyczna i ulokowana jedynie w przeznaczonych do tego miejscach.