Uczniowie piątych klas szkół podstawowych bardzo słabo radzą sobie z matematyką. To wnioski z raportu, który opublikował Instytut Badań Edukacyjnych. W maju przeprowadzono diagnozę umiejętności matematycznych piątoklasistów. Objęła ona ponad 180 tysięcy uczniów z całej Polski. Średni wynik, jaki uzyskano – to zaledwie 35 procent.
Według Małgorzaty Muzoł, świętokrzyskiego kuratora oświaty, taki wynik rozczarowuje i nauczyciele matematyki powinni zastanowić się dlaczego ich uczniowie wypadli tak słabo. – Jeśli w tej chwili nauczyciele nie wyciągną wniosków, jeżeli nie usiądą do rozmów z uczniami i rodzicami i wspólnie nie wymyślą, jak poprawić umiejętności matematyczne dzieci, to za kilka lat będziemy płakać i mówić, że młodzież nie została przygotowana do egzaminów maturalnych – ostrzega Małgorzata Muzoł. Kurator uważa, że również ośrodki metodyczne powinny sobie wziąć do serca wynik diagnozy IBE.
Elżbieta Czerwonka, dyrektor Samorządowego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach zapewnia, że szkolenia dla matematyków są prowadzone regularnie. Umiejętności kieleckich pedagogów ocenia dobrze. Dyrektor Czerwonka przyznaje jednak, że nie wie, skąd wziął się taki słaby wynik piątoklasistów. – Być może treści, które umieszczono w teście nie były jeszcze dobrze wyćwiczone na lekcjach. Nauczyciele korzystają z różnych programów nauczania, możliwe, że część sprawdzanych w badaniu treści zamierzali przybliżyć uczniom później – mówi Elżbieta Czerwonka.
Nauczyciele mają jeszcze dużo czasu, żeby poprawić umiejętności uczniów. Sprawdzian na zakończenie szóstej klasy odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku. Jego formuła będzie nieco różnić się od ubiegłorocznej, a uczniowie, którzy przystąpią do sprawdzianu są pierwszym rocznikiem przygotowującym się według nowej podstawy programowej.