Zmiany, jakie zaszły w naszym regionie w ciągu ostatnich 10 lat, przy wykorzystaniu pieniędzy Unii Europejskiej są widoczne i nawet eurosceptycy muszą się zgodzić, że czas integracji nie został zmarnowany.
Jak powiedział na naszej antenie Kazimierz Kotowski – członek zarządu województwa świętokrzyskiego – obok infrastruktury i dofinansowania wielu inwestycji, znacząco zmieniło się rolnictwo. Mimo początkowej niechęci, rolnicy nauczyli się przygotowywać wnioski o dofinansowanie gospodarstw, co spowodowało, że są one dzisiaj nie tylko lepiej wyposażone w maszyny i urządzenia, ale także stosują nowoczesne metody produkcji. Powstały także grupy producenckie i zakłady przetwórcze.
Jednym ze skutków wstąpienia do Unii, było także otwarcie rynków pracy i wielka emigracja prowadząca do wyludnienia. Obok korzyści ekonomicznych, spowodowała olbrzymi odpływ wielu dobrze wykształconych młodych osób.
Prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Jacek Kowalczyk uważa, że aby zatrzymać ten proces, trzeba wprowadzić specjalne programy, które zachęcą młodych do pozostania w kraju. Musi zostać przeprowadzona m. in. reforma systemu edukacji, by absolwenci uczelni i szkół, nie mieli problemu ze znalezieniem pracy, czy założeniem własnego biznesu. Niezbędne jest także finansowe wsparcie podczas pierwszych lat prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Szansą naszego regionu w kolejnych latach jest branża turystyczna i uzdrowiskowa.Jak zauważył Jan Maćkowiak z zarządu województwa – nasz region nie ma wystarczających walorów przyrodniczych, czy historycznych by skutecznie konkurować z innymi województwami. Potrzebne jest zatem znalezienie nowego pomysłu, by zachęcić turystów, czy kuracjuszy do przyjazdu. Taką rolę mogą pełnić uzdrowiska i związana z nimi turystyka uzdrowiskowa. To nasza szansa i potencjał który możemy rozbudowywać i wykorzystać – uważa Jan Maćkowiak.
Goście Radia Kielce zgodzili się, że problemem, który przez 10 lat nie został rozwiązany jest komunikacja. Przez świętokrzyskie nie przebiega żadna autostrada, droga S 7 jest w budowie a linie kolejowe chociaż modernizowane, nie mogą zapewnić szybkich połączeń z resztą kraju. Brakuje także lotniska.