Wiadomo już, jak przebiegać będą nowe trasy nr 42 i 9 wraz z obwodnicą Ostrowca, zaplanowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Właśnie wydano decyzję środowiskową, umożliwiającą przygotowanie dokumentacji, a w dalszej perspektywie starania o pozyskanie pieniędzy na te inwestycje.
Nowa droga przebiegać będzie od granicy gmin Brody i Kunów, ale ominie Wzgórza Kunowskie, które są włączone do obszarów chronionych Natura 2000. Pozwoli przede wszystkim na odciążenie centrum Ostrowca z ruchu tranzytowego.
Jak wyjaśnia Małgorzata Pawelec z kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych – będzie to trasa klasy GP, czyli o ruchu przyspieszonym. Wybudowane zostaną wiadukty, skrzyżowania, tunele dla pieszych i przejścia dla zwierząt.
Nowy odcinek będzie w przyszłości łączył się z planowaną obwodnicą Opatowa. Obydwie drogi mają łączyć się w okolicach Miłkowa nieopodal Ostrowca.
Wydanie decyzji środowiskowej pozwala na przygotowanie planów budowy trasy. Jednak nie wiadomo, kiedy rozpocznie się realizacja projektu, ponieważ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma na to zagwarantowanych pieniędzy.
Tymczasem brak terminów determinuje ostrowieckich polityków i samorządowców do starań o wybudowanie zupełnie innego fragmentu obwodnicy Ostrowca. Według ich planów – o wiele szybsza i tańsza będzie budowa niespełna 3 km odcinka, łączącego drogę krajową nr 9 z istniejącym już fragmentem obwodnicy, czyli ulicą Zagłoby. Jednak ta droga służyłaby jedynie wyprowadzeniu tranzytu z Ostrowca, natomiast nie poprawiłaby bezpieczeństwa i warunków jazdy na odcinku od Starachowic do Ostrowca.