Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego przygotowuje strategię rozwoju turystyki w regionie. Będzie ona zawierała między innymi plany dotyczące inwestycji oraz promocji tej branży w latach 2014-2020.
Odpowiedzialny za turystykę i promocję w Urzędzie Marszałkowskim Jacek Kowalczyk podkreśla, że poprzednia strategia, dotycząca lat 2007-2013, była bardzo ważnym dokumentem nie tylko dla samorządów, ale także dla przedsiębiorców.
Mówi, że na ten dokument powoływały się firmy działające w branży turystycznej, które ubiegały się o unijne dofinansowanie.
Jacek Kowalczyk dodaje, że identycznie będzie w przypadku nowej strategii. I dlatego w dużym stopniu zostanie ona oparta na wynikach konsultacji z przedsiębiorcami, a także na badaniach, jakie zostaną przeprowadzone wśród turystów. Jednak już teraz wiadomo, że priorytetem na najbliższe lata będzie turystyka zdrowotna.
Nie tylko uzdrowiskowa, ale również typu wellness i spa. Ważna ma być również turystyka rowerowa. Istotne mają być także tak zwane klastry, czyli wspólne tworzenie czy też łączenie przez przedsiębiorców atrakcji turystycznych. Na to przede wszystkim będą dotacje unijne w nowej perspektywie i dlatego to będzie miało odzwierciedlenie w przygotowywanej strategii – dodaje Jacek Kowalczyk.
Strategia rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim na lata 2014-2020 ma być gotowa w tym roku. Dzięki jej realizacji region ma być chętniej odwiedzany przez turystów. W ubiegłym roku zdecydowały się na to 4 miliony osób, ale niespełna połowa skorzystała z noclegów. Dla porównania w 2004 roku z noclegów skorzystało 500 tysięcy turystów.