W minionym roku w Polsce zarejestrowano nieco ponad 332 tysiące samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Liderem polskiego rynku została Skoda. W województwie świętokrzyskim najwięcej nowych samochodów sprzedał natomiast koncern Peugeot.
W ubiegłym roku, w porównaniu do 2012 roku, sprzedaż w Polsce wzrosła o prawie 20 tysięcy pojazdów, czyli o ponad 6 procent. W województwie świętokrzyskim w minionych 12 miesiącach sprzedano niespełna 4 tysiące 700 nowych aut. Oznacza to niewielki spadek, ponieważ w 2012 roku właścicieli znalazło niespełna 4 tysiące 800 pojazdów.
Liderem polskiego rynku w 2013 roku okazała się Skoda. Czeski koncern sprzedał w minionym roku o 12 procent więcej aut niż w 2012 roku. Kolejne miejsca na podium przypadły Volkswagenowi i Toyocie. Te dwie marki również zanotowały wzrost sprzedaży – odpowiednio o prawie 12 i ponad 20 procent. Miejsca poza podium kolejno należą do Forda, Renault i Opla.
A jakie modele były najchętniej kupowane w minionym roku? Bestsellerem na polskim rynku okazała się Skoda Fabia (11 623) przed Skodą Octavią (11 526) oraz Fordem Focusem (8 021). Czwarte miejsce w rankingu popularnych modeli zajął Volkswagen Golf (7 737), a piąte Opel Astra (7 553).
W województwie świętokrzyskim najwięcej samochodów sprzedał Peugeot (484) wyprzedzając pod tym względem Volkswagena (419) i Toyotę (415). W pierwszej piątce tego zestawienia różnice były jednak niewielkie, bo czwarty był Hyundai (409), a piąta Skoda (375).
Podobnie było zresztą w 2012 roku. Wówczas w świętokrzyskich salonach najlepiej sprzedawały się kolejno auta koncernów Toyota (539), Peugeot (484), Hyundai (438), Fiat (425) i Volkswagen (381).
W ostatnich miesiącach ubiegłego roku wyniki sprzedaży znacząco poprawił Seat. Do końca sierpnia w kieleckim salonie tego koncernu sprzedano zaledwie 11 samochodów tej marki. Później z każdym miesiącem było coraz lepiej – w okresie od września do grudnia klienci kupili aż 43 auta.
Analizując wyniki sprzedaży Seata wyraźnie widać, że klienci zainteresowali się pojazdami tej marki po pojawieniu się na rynku nowych modeli Ibiza i Leon. Do końca sierpnia hiszpański koncern sprzedał w Polsce 701, a od września do grudnia – po premierze Leona – aż 1577 aut.