Samorządowcy z trzech województw, przez które przebiega droga krajowa nr 73, apelują do ministerstw: rozwoju regionalnego i transportu o budowę trasy ekspresowej, pomiędzy Kielcami, a polsko-słowackim przejściem drogowym w Barwinku.
Na razie są to plany, ale według członka zarządu województwa świętokrzyskiego Jana Maćkowiaka, jest duża szansa, że ten ambitny projekt zostanie zrealizowany. Jest popierany przez posłów z Komisji Infrastruktury.
Radny sejmiku województwa małopolskiego- Paweł Śliwa podkreśla, że w inicjatywę zaangażowało się 170 samorządów, z województw małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. Zwraca uwagę, że ekspresowa droga nr 73 jest kluczowa dla gospodarczego rozwoju południowo-wschodniej Polski, ponieważ łączy w sumie obszary zamieszkane przez ponad milion osób.
Optymizm samorządowców studzi fakt, że w planach zagospodarowania kraju ujęty jest jedynie postulowany przebieg tej drogi. Dyrektor kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Ewa Sayor twierdzi, że miałaby to być trasa ruchu przyspieszonego. Nie wyklucza jednak, że możliwa jest zmiana decyzji i budowa ekspresówki. Jednocześnie podkreśla, że natężenie ruchu na taj drodze, to około 20 tysięcy pojazdów na dobę, a to liczba, która predestynuje tę drogę do przebudowy.
Samorządowcy chcą, aby ekspresowa „73” przebiegała z Kielc, przez Nowy Korczyn, węzeł autostradowy w Tarnowie oraz Gorlice do przejścia granicznego w Barwinku. Przyznają jednak, że perspektywa realizacji tej inwestycji jest odległa.