W tym roku zarząd PKP PLK powinien podjąć decyzje dotyczące budowy łącznicy kolejowej Czarnca – Włoszczowa Północ. Jeżeli władze kolei i ministerstwo transportu będą przychylne inwestycji, to w przyszłym roku, powinny zostać przygotowane dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prac.
Po ich zakończeniu, podróż pociągiem z Kielc do Warszawy przez Centralną Magistralę Kolejową ma zająć od 2 do 2,5 godz., a więc godzinę krócej niż obecną trasą, przez Radom.
Jak powiedział członek Zarządu Województwa Jan Maćkowiak gotowe jest studium wykonalności budowy łącznicy. Dokument pokazuje, że inwestycja o długości 4 kilometrów warta około 40 mln złotych może być skutecznie wykorzystywana w połączeniach kolejowych i w konsekwencji opłacać się.
Jak dodał gość porannej rozmowy Radia Kielce argumentem zachęcającym władze PKP do inwestycji, jest udział finansowy regionu w realizacji zadania. Świętokrzyskie zamierza w 50 procentach partycypować w kosztach budowy.
Jan Maćkowiak liczy, że nadchodząca perspektywa finansowa Unii Europejskiej będzie bardziej przychylna dla kolei i umożliwi modernizację wielu „żelaznych dróg”. Według wstępnych planów na ten cel ma być przeznaczone 40 procent pieniędzy przewidzianych na inwestycje transportowe. Dotychczas było to około 25 %.
W najbliższszych latach w naszym regionie kontynuowana będzie m. in. modernizacja linii nr 25 Skarżysko – Sandomierz. Tym razem będzie to 13-kilometrowy fragment Sandomierz – Zalesie Gorzyckie. Po remoncie pociągi będą mogły przyspieszyć z 30 do 120 kilometrów na godzinę. Wówczas pomiędzy Sandomierzem, a Skarżyskiem zaczną kursować pociągi dalekobieżne. Nie wiadomo natomiast, kiedy linia nr 25 zostanie wyremontowana na odcinku Skarżysko – Końskie – Tomaszów Mazowiecki – Łódź.