CIEMNA STRONA SŁOŃCA
W Polsce latem kierowcy powinni używać okularów przeciwsłonecznych. Jednak czy wybierając je zastanawiamy się, czy są odpowiednie do prowadzenia samochodu?
– Zbyt duże oprawki mogą znacznie ograniczyć pole widzenia, a za ciemne szkła uniemożliwić obserwowanie drogi – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
– Jeśli prowadząc samochód w okularach przeciwsłonecznych kierowca zauważy, że później niż zazwyczaj dostrzegł pieszego albo zmieniające się światło, to może oznaczać, że nosi okulary, które nie nadają się do jazdy autem – dodaje Zbigniew Weseli.
Wszystkie okulary przeciwsłoneczne posiadają oznaczenie poziomu przyciemnienia od 0 do 4. Im wyższa liczba, tym mniej światła przepuszcza soczewka. Do jazdy samochodem w słoneczne dni nadają się wyłącznie te oznaczone kategorią 2 lub 3, przy czym poziomu 3 należy używać jedynie przy silnym nasłonecznieniu. Nie wolno prowadzić samochodu w soczewkach, które przepuszczają mniej niż 8 procent światła, czyli oznaczonych liczbą 4, bo zmieniają widziany obraz i mogą zaburzać odczytywanie kolorów. Szczególną ostrożność należy także zachować przy stosowaniu kolorowych soczewek, np. fioletowych, niebieskich czy zielonych, gdyż mogą uniemożliwić odróżnienie kolorów, szczególnie z oddali.
Martwe pole to strefa wokół pojazdu niewidoczna z miejsca kierowcy. Okazuje się, że zbyt duże oprawki okularów mogę tę strefę dodatkowo powiększać lub tworzyć kolejne niewidoczne punkty, co znacznie zmniejsza obszar widziany przez kierowcę.
Wybierając okulary do jazdy samochodem warto także zwrócić uwagę, czy posiadają soczewki polaryzacyjne, które skuteczniej niż zwykłe redukują odblaski od przezroczystych oraz płaskich powierzchni, takich jak szosa, plaża, woda i śnieg.
– Decydując się na bardzo ciemne soczewki, zabudowane oprawki, czyli kierując się podczas wyboru okularów przeciwsłonecznych bardziej modą i wyglądem niż bezpieczeństwem, lepiej mieć dodatkową parę, odpowiednią do prowadzenia samochodu – radzi Zbigniew Weseli.
NIE PRZYMYKAJ OKA NA SŁOŃCE
Największe zagrożenie oślepieniem przez słońce występuje wcześnie rano oraz przed zmierzchem, czyli wtedy, kiedy słońce znajduje się nisko nad horyzontem. O ile w deszczu czy podczas innych niesprzyjających warunków kierowcy raczej starają się redukować prędkość i wzmagać czujność, o tyle przy dużym natężeniu słońca mogą nie zdawać sobie sprawy z zagrożenia. Warto zachować wtedy większy odstęp od pojazdu z przodu.
Gdy słońce znajduje się nisko nad horyzontem może się okazać, że osłony przeciwsłoneczne są niewystarczające, bo promienie światła padają poniżej nich. Dlatego warto mieć zawsze pod ręką okulary przeciwsłoneczne, najlepiej z polaryzacją, która redukuje skutki błysku. Zawsze należy dbać też o czystość przedniej szyby, ponieważ brud na niej powoduje rozproszenie światła i wzmaga oślepienie. Należy ją myć zarówno z zewnątrz jak i od środka. Po umyciu trzeba ją wytrzeć tak, aby pozbyć się wszelakich smug i zacieków.
Efekt błysku może nastąpić nie tylko z powodu bezpośrednio padających promieni słonecznych. Światło może odbijać się od innych pojazdów czy szklanych budynków i od tafli wody. Jeśli zaraz po deszczu na drogach są kałuże i dodatkowo pojawia się duże nasłonecznienie, trzeba zachować większą ostrożność. Podobnie gdy przejeżdżamy koło zbiorników wodnych.
Jeśli mimo zastosowania osłon czy okularów przeciwsłonecznych nie widzimy dobrze, powinniśmy zwolnić i dodatkowo rozglądać się dokładnie, ponieważ blask może uniemożliwić dostrzeżenie pojazdów i pieszych. Należy pamiętać, że inni kierowcy również mogą zostać oślepieni, dlatego trzeba z większą koncentracją wykonywać manewr zmiany pasa ruchu i dojeżdżać do skrzyżowań. Co więcej, jeśli zdarzy się, że słońce nas oślepi, nie wolno nerwowo hamować, gdyż kierowca za nami nie będzie miał czasu, aby zareagować, co może doprowadzić do wypadku.
To w jakim stopniu światło słoneczne nas oślepia jest w dużej mierze sprawą indywidualną. Jednak można przyjąć, że bardziej wrażliwi są mężczyźni powyżej 45 lat oraz kobiety po 35 roku życia. Szczególnie ostrożne powinny być również osoby mające nadwrażliwe oczy oraz te, które właśnie miały wykonywane inwazyjne badania okulistyczne lub poddały się niedawno operacjom oczu.
Przydatne wskazówki:
• Pamiętaj o opuszczeniu osłony przeciwsłonecznej;
• Staraj się nie używać produktów, które nadają wysoki połysk kokpitowi;
• Utrzymuj przednią szybę w czystości, wewnątrz i na zewnątrz, zawsze miej płyn w spryskiwaczach;
• W przypadku bardzo dużego nasłonecznienia, wybieraj trasy tak, aby unikać jazdy pod słońce;
• Zakładaj okulary słoneczne – najlepiej z polaryzacją;
• Gdy obawiasz się oślepienia, zachowaj szczególną ostrożność i zwiększ odległość między pojazdami.