Coraz bliżej rozwiązania wieloletniego problemu komunikacyjnego, z którym borykają mieszkańcy Brzezin oraz Radkowic. Projektowana obecnie obwodnica pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obu miejscowości.
Nowa droga będzie miała około 11 km długości. Trasa będzie przebiegać po nowym śladzie przez gminę Morawica i Chęciny.
Dariusz Adamek, zastępca dyrektora Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach ds. Przygotowania i Realizacji Inwestycji, mówi, że obecnie prowadzone są prace projektowe, rozpoczęte w maju zeszłego roku i mają potrwać do października 2023 roku.
– Koncepcja została opracowana wcześniej. Jej przygotowanie poprzedziło uzyskanie niezbędnej decyzji środowiskowej. W tej chwili firma SAFEGE S.A.S, wykonawca dokumentacji budowlanej, przygotowuje konkretne rozwiązania. Uwzględniono m.in wybudowanie dojazdu do terenów górniczych w pobliżu kopalni „Morawica”. Droga będzie przebiegać od ronda w miejscowości Radkowice, dalej na północ do Brzezin, gdzie nowe rondo połączy obwodnicę z drogą krajową 73 – tłumaczy.
– Wzdłuż drogi powstanie oświetlenie, chodniki i ścieżki rowerowe. Obwodnica ma wyprowadzić ruch z terenów zamieszkanych
Koszty zadanie wyniosą ponad 200 mln zł – dodaje Dariusz Adamek. Zaznacza jednak że obecnie trudno oszacować ostateczną wartość całej inwestycji. Prawdopodobne jest że koszty mogą wzrosnąć nawet o 50 proc. Realizacja inwestycji będzie możliwa jedynie dzięki zewnętrznemu dofinansowaniu, ze strony rządu oraz Unii Europejskiej.
Nie jest to inwestycja, która będzie możliwa do zrealizowania w ciągu jednego, lub dwóch lat. To duży odcinek, a tereny pod budowę też są trudne. Praktycznie większość obwodnicy będzie przebiegać po dość wysokich nasypach – mówi zastępca dyrektora ZDW.
Nowa droga ma przejąć cały tranzyt pomiędzy Morawicą a Chęcinami, a także dwoma drogami krajowymi nr 7 oraz 73. Prace budowlane przy realizacji inwestycji przy uzyskaniu dofinansowania będą mogły rozpocząć się najwcześniej na początku 2024 roku.