Jakie warunki musi spełnić polski pracodawca, by móc w swoim przedsiębiorstwie legalnie zatrudnić uchodźcę z Ukrainy? Tego mogli się dowiedzieć uczestnicy spotkania w Targach Kielce.
Renata Janik, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego informuje, że podczas spotkania pracodawcy dowiedzieli się również, jakie warunki musi spełnić uchodźca, by móc starać się o pracę w Polsce.
– Na spotkanie zaprosiliśmy takie podmioty, jak przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy, powiatowych urzędów pracy oraz samych pracodawców. Chcemy im przekazać na jakich zasadach można przyjmować do pracy osoby, które uciekły z Ukrainy po 24 lutego – dodała Renata Janik.
Artur Kudzia, dyrektor Miejskiego Urzędu Pracy w Kielcach informuje, że uchodźca z Ukrainy by zarejestrować się w urzędzie pracy nie musi mieć nadanego numeru PESEL. Jednak ten numer wymagany jest by pracę podjąć.
– Pracodawca może zatrudnić osobę, która przybyła do Polski po 24 lutego i ma 14 dni na to, by ten fakt zgłosić do urzędu pracy poprzez stronę internetową praca.gov.pl – wyjaśnia Artur Kudzia.
Piotr Dwurnik, dyrektor jednego z kieleckich hoteli, a zarazem prezes Przedsiębiorstwa Turystycznego „Łysogóry” przyznaje, że chciałby zatrudnić uchodźców z Ukrainy, ale w wykonywaniu niektórych czynności barierą jest nieznajomość języka polskiego.
– Poszukuję pracowników do pracy w recepcji hotelowej, kelnerek i kelnerów oraz do pracy w kuchni. Myślę również o obsłudze ruchu turystycznego w Jaskini „Raj”. Być może znajdziemy osoby, które będą spełniały nasze kryteria w tym zakresie. Jednak nie wyobrażam sobie przyjęcia np. przewodnika turystycznego, który nie mówi po polsku – dodał Piotr Dwurnik.
Jak informowaliśmy, bezpłatny kurs języka polskiego dla mieszkańców Ukrainy, którzy w naszym kraju chciałyby podjąć zatrudnienie zorganizuje Caritas Diecezji Kieleckiej. Zajęcia mają się rozpocząć w kwietniu.
Specustawa przewiduje, że obywatel Ukrainy, który uciekł ze swojego kraju po wybuchu wojny może być zatrudniony na 18 miesięcy, z możliwością przedłużenia na kolejne półtora roku.