Polskie Linie Kolejowe dostosowują Centralną Magistralę Kolejową do prędkości powyżej 200 km/h, co skróci czas podróży m.in. na trasie z Warszawy w stronę Krakowa, Katowic, Wrocławia – poinformowały we wtorek PKP PLK. Spółka podpisała umowę na prace torowe.
Jak podano, inwestycja za prawie 270 mln zł netto finansowana jest ze środków własnych i budżetowych.
Prace na trasie między Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem obejmą wymianę torów na 43-kilometrowym odcinku między Psarami a Zawierciem. Prace dotyczą też m.in. regulacji sieci trakcyjnej, uzupełniania podsypki tłuczniowej, podbicia torów i wymiany elementów mocowania szyn.
Rozpoczęcie robót zaplanowano w II kwartale br., a zakończenie w 2023 r. Ruch pociągów na CMK będzie utrzymany – zapewniono.
Podkreślono, że umowa jest realizowana w ramach większego projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Wykonawcą jest spółka z Grupy Kapitałowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. Finansowanie inwestycji zapewnione jest ze środków krajowych.
Spółka PKP PLK zaznaczyła, że inwestycje na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez dostosowanie linii do prędkości powyżej 200 km/h skrócą czas podróży.
„Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, w ramach projektu PLK zmodernizowały 73 obiekty na CMK, w tym mosty, przepusty i wiadukty oraz przejścia pod torami. Pięć przejazdów drogowo-kolejowych zastąpiono bezkolizyjnymi skrzyżowaniami” – wskazano.
Od 2021 r. kierowcy korzystają z wiaduktów nad torami CMK w Radwanie i Zachorzowie Kolonii w województwie łódzkim. Przebudowane zostały stacje m.in. w Olszamowicach, Włoszczowie Północ, Idzikowicach, Opocznie Płd. Na szlaku Opoczno Południe – Olszamowice, Idzikowice – Opoczno Południe wymieniono sieć trakcyjną.
Realizowana jest modernizacja 21 obiektów, w tym czterech wiaduktów, dwóch mostów, 15 przepustów na szlaku Opoczno Płd. – Pilichowice. Wdrażany jest Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS/ETCS poziom 2 wraz z budową systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku między Korytowem a Zawierciem.
Po wykonaniu wszystkich prac, uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, systemu ERTMS/ETCS poziom 2 oraz przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK będzie możliwy przejazd z prędkością do 250 km/h – podkreślono.
Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.