Kielecki dworzec kolejowy znika z krajobrazu miasta. Wyburzona została już duża część budynku.
Wybudowany w latach 1965-1971 w stylu modernistycznym dworzec projektu Jerzego Bortkiewicza z Biura Projektów Kolejowych w Lublinie stanie się obiektem nowoczesnym, proekologicznym, estetycznym i spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych. Dworzec PKP został wybudowany w latach 1965-1971 w stylu modernistycznym. Zaprojektował go Jerzy Bortkiewicz z Biura Projektów Kolejowych w Lublinie. Jego przebudowa będzie kosztowała 44 mln zł. Inwestycja jest realizowana z unijnym dofinansowaniem. Planowane oddanie nowego dworca dla podróżnych po przebudowie to druga połowa 2023 roku.
Bryła budynku, składająca się z części centralnej i dwóch skrzydeł, nie ulegnie zmianom. Renowacji zostanie poddana elewacja budynku. Szczególną uwagę będą zwracały przeszklenia umiejscowione w centralnej części budynku oparte o konstrukcje słupowo-ryglową ze specjalnymi mocowaniami. Dzięki nim osoba patrząca na budynek z zewnątrz będzie widziała olbrzymich rozmiarów szklaną taflę z delikatnymi podziałami pionowymi i poziomymi. Modernistycznego charakteru elewacji dodadzą jasnoszare okładziny wykonane z płyt fibrobetonowych. To pierwsza taka realizacja na dworcu w Polsce. Utrzymana w duchu modernizmu estetyka dworca w Kielcach zostanie podkreślona przez nową iluminację nocną. Natomiast na szczycie budynku dworca zaprojektowano podświetlane napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) oraz logotyp PKP i nazwę stacji – Kielce (od strony peronów).
Wielkie zmiany czekają kielecki dworzec wewnątrz. Przestrzeń obsługi podróżnych zostanie skoncentrowana wokół przestronnego, bo posiadającego przeszło 500 m kw. holu, pełniącego jednocześnie funkcję poczekalni. Będzie on kwintesencją nowoczesnej aranżacji wnętrz – oparty na kontraście jasnych ścian i przeszklonych witryn z ciemną posadzką wykonaną z lastryko. W ten sposób zaprojektowanej aranżacji „ciepła” doda wykonany z dębowych listewek sufit podwieszany z liniowymi oprawami świetlnymi.
Ciekawym detalem w przestrzeni nowego holu, nawiązującym do trendów ekologicznych, będzie „zielona ściana”, pokryta chrobotkiem reniferowym. Mech ten, co ciekawe, nie znalazł się w holu tylko jako zielony akcent, ale posiada również zdolności akustyczne, poprawiające wytłumienie wnętrz. Stąd zielona ściana będzie umieszczona na wejściu do specjalnie przygotowanego kącika zabaw dla dzieci. Najmłodsi oprócz stolików i krzesełek skorzystają w nim z trzech gier ściennych, a także z interaktywnej wieży z monitorem oraz pakietem gier edukacyjnych. Przyjaznego charakteru wnętrzu będzie dodawała wielkoformatowa, kolorowa fototapeta.
W nowym holu podróżni znajdą ergonomiczne ławki wyposażone w gniazdka oraz porty USB służące do ładowania urządzeń mobilnych, a także gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegary. Będzie on również klimatyzowany. W sąsiedztwie holu na parterze, oprócz pomieszczeń kas biletowych i lokali komercyjnych, zaprojektowano również toalety dla podróżnych. Dostaniemy się z niego również za pomocą schodów i wind do tunelu prowadzącego na perony. W centralnej części budynku i w jego skrzydłach na wyższych kondygnacjach zlokalizowano pomieszczenia biurowe, m.in. komendy regionalnej Straży Ochrony Kolei, spółek kolejowych i jednego z wydziałów Urzędu Miasta Kielce.
Przebudowa dworca w Kielcach to jedna z większych inwestycji dworcowych w Polsce. Dzięki niej budynek zachowa swoją historyczną bryłę i wygląd, ale stanie się obiektem nowoczesnym, funkcjonalnym i przyjaznym dla wszystkich podróżnych.
Poza eleganckim wyglądem i nową aranżacją przestrzeni wewnątrz dworzec stanie się również bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Do strefy obsługi podróżnych dostaniemy się za pomocą dwóch pochylni zlokalizowanych od strony miasta i peronów. Równie proste będzie przemieszczanie się po budynku, gdyż w projekcie zaplanowano likwidację barier architektonicznych oraz montaż czterech wind, a także wprowadzono szereg usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe, które ułatwiają poruszanie się po dworcu i orientację w terenie osobom niewidzącym i niedowidzącym. Z kolei przy kasach biletowych zamontowane zostaną urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych.
Zwiększenie dostępności przebudowanego dworca dla podróżnych to jednak nie wszystko. Budynek będzie posiadał wiele rozwiązań proekologicznych oraz nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Zaprojektowano energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast na dachu budynku zlokalizowano 27 paneli fotowoltaicznych, które w ciągu roku będą w stanie wyprodukować około 8500 kWh „zielonej” energii elektrycznej – wykorzystywanej na potrzeby budynku. Dworzec będzie również bardziej energooszczędny dzięki zastosowaniu materiałów elewacyjnych i ślusarki o niskim współczynniku przenikania ciepła, kurtyn powietrznych oraz pomp ciepła. Dworzec planuje się wyposażyć w system BMS (Building Management System) odpowiedzialny za pracę urządzeń i instalacji oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nowoczesne, a więc wpływające pozytywnie na bezpieczeństwo podróżnych i mienia, będą również systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, system sygnalizacji włamania i napad) oraz przeciwpożarowe.
Metamorfozę przejdzie również niewielki teren znajdujący się przy południowym i północnym skrzydle dworce. Po przeprowadzeniu rozbiórek powstaną tam parkingi na 18 samochodów. W jego sąsiedztwie zaplanowano nowe chodniki, wiatę rowerową oraz nowe elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie). Na nowo zostanie urządzone tereny zielone, gdzie poza trawnikiem, zaplanowano nasadzenia drzew i krzewów.