Zatrudnienie większej niż planowana liczby pracowników, a także nieprawidłowości w wydatkowaniu środków publicznych wykazała kontrola w starachowickim szpitalu, przeprowadzona na zlecenie starosty Piotra Ambroszczyka. Była wynikiem tzw. afery kadrowej w placówce.
Przypomnijmy, sprawa wypłynęła jesienią ubiegłego roku, a w jej wyniku ówczesny starosta Piotr Babicki złożył rezygnację z pełnionej funkcji. Podobną decyzję podjął dyrektor szpitala Grzegorz Kaleta, stanowisko stracił też nieetatowy członek zarządu powiatu odpowiedzialny za sprawy lecznicy Robert Sowula. W szpitalu miało dochodzić do nieprawidłowości przy zatrudnianiu nowych pracowników, głównie administracyjnych. W celu wyjaśnienia sprawy Piotr Ambroszczyk, który zastąpił Piotra Babickiego na stanowisku starosty starachowickiego, zlecił przeprowadzenie wewnętrznego audytu w szpitalu.
Kontrola prowadzona była od 9 grudnia do 31 marca. Dotyczyła dwóch zakresów: zarządzania zasobami ludzkimi ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania zatrudnienia, potencjalnych skarg jakie wpłynęły do PZOZ i wpływu powyższych działań na sytuację finansową szpitala, a także przestrzegania zasad racjonalnego wydatkowania środków publicznych w zakresie gospodarki zakupowej PZOZ oraz prowadzonych inwestycji. Zakres kontroli dotyczył lat 2020 – 2021.
Z raportu komisji prowadzącej kontrolę wynika, że w 2021 roku ponad plan zatrudnienia pracowało 15 osób, bo kadrę placówki miało stanowić 789 osób, a zatrudnionych było 804. W pięciu przypadkach stwierdzono nieuzasadnione przesunięcia doświadczonych pracowników z funkcji kierowniczych na niższe stanowiska. Nieprawidłowości wskazano też w dziale ds. kadr i płac, dotyczyły wydatkowania środków publicznych.
Zalecenia pokontrolne już trafiły do dyrektora szpitala, bo tylko on może wyciągać konsekwencje wobec pracowników.
Postępowanie w sprawie nieprawidłowości przy zatrudnianiu pracowników w starachowickim szpitalu prowadzi obecnie także skarżyska prokuratura, z tego powodu starostwo powiatowe w Starachowicach nie chciało ujawnić szczegółów pracy komisji.
Wnioski z prac komisji:
W oparciu o zebrane informacje i zgromadzony materiał, stwierdzono co następuje:
1. W trakcie prowadzenia czynności kontrolnych ustalono, że proces rekrutacji w PZOZ w Starachowicach powinien odbywać się w oparciu o plan zatrudnienia na dany rok. W wyniku kontroli stwierdzono, że taki Plan zatrudnienia na rok 2020 nie został opracowany, natomiast zgodnie z Planem zatrudnienia na 2021 rok wykazano 789 osób. Faktyczne zatrudnienie obejmowało 804 osoby, co stanowi różnicę 15 osób zatrudnionych ponad Plan.
2. Podczas kontroli w 5 przypadkach stwierdzono nieuzasadnione przesunięcia doświadczonych pracowników ze stanowisk kierowniczych na niższe stanowiska.
3. W okresie objętym kontrolą proces rekrutacji pracowników PZOZ odbywał się w większości na podstawie banku ofert pracy. Przyjęta forma naboru kandydatów na poszczególne stanowiska nie zapewniała zasady jawności, otwartości i konkurencyjności przy prowadzonych naborach.
4. Uzyskane w trakcie kontroli informacje i wyjaśnienia wskazują na nieprawidłowości w funkcjonowaniu Działu ds. Kadr i Płac, w tym m.in. w zakresie prowadzenia osobowej dokumentacji pracowniczej.
5. Przy realizowaniu polityki zakupowej nie zawsze stosowano obowiązujący w jednostce wewnętrzny Regulamin Zamówień Publicznych.
6. W zakresie kompleksowej obsługi prawnej PZOZ w Starachowicach nie stwierdzono nieprawidłowości. Ilość podmiotów pełniących obsługę prawną nie uległa zmianie, podobnie jak koszty kompleksowej obsługi w kontrolowanym okresie.