piątek, 16 maja 2025
101,4 MHz | 90,4 Kielce | 100,00 MHz Włoszczowa  dab logo M10D 215,072 MHz                    Zadzwoń do studia 41 200 20 20          
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce

Duży wzrost konsumpcji owoców i przetworów z owoców jagodowych

Polskie Radio Kielce
2022-05-02 08:51
4 min. czytania
A A
PolishSuperFruits / PAP

PolishSuperFruits / PAP

Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterEmail

Najpopularniejszymi owocami jagodowymi kwietnia są truskawki, borówki, maliny, czarna porzeczka i jej przetwory. Porównując z poziomem konsumpcji w kwietniu ub. r. zyskały wszystkie badane przez Kantar gatunki. Liderem wzrostu konsumpcji jest czarna porzeczka i jej przetwory (aż 67 proc.), dalej borówka (50 proc.), aronia (26 proc.), maliny (15 proc.) i truskawki (12 proc.). Duży wzrost jest wynikiem wiosennego zapotrzebowania, wzrostu świadomości prozdrowotnej w okresie pandemii oraz promocji konsumpcji polskich superowoców i ich przetworów.

Czytaj również

Młodzi matematycy rywalizowali w Kielcach

Młodzi matematycy rywalizowali w Kielcach

2025-05-15
Powstaje nowe osiedle. Zainteresowani mieszkaniem mogą składać wnioski

Powstaje nowe osiedle. Zainteresowani mieszkaniem mogą składać wnioski

2025-05-15

Duży wzrost konsumpcji owoców i przetworów z owoców jagodowych - Radio Kielce

Kwiecień to czas pojawienia się pierwszych krajowych truskawek. Według badań Kantar dla ponad połowy Polaków to najbardziej oczekiwane owoce sezonu. W kwietniu truskawki jadło ponad 9 mln Polaków (28 proc.).

Imponująca jest liczba konsumentów owoców, których sezon dopiero przed nami. Owoce borówki jadło w kwietniu 7,8 mln Polaków, maliny ponad 7 mln, przetwory z czarnej porzeczki 6,5 mln.

– Sześć lat temu postanowiliśmy jako plantatorzy borówki wziąć na siebie część odpowiedzialności za rozwój rynku i zaangażowaliśmy się w promocję konsumpcji tych owoców. Wyniki badań pokazują, że po pierwsze ta decyzja była słuszna, a po drugie, że robimy to dobrze. Imponujący wzrost liczby konsumentów borówek poza polskim sezonem robi wrażenie i z pewnością przełoży się na konsumpcję od lipca do września, kiedy dostępne są owoce z polskich plantacji – idealnie dojrzałe, transportowane na niewielkie odległości i najlepsze dla naszego zdrowia – mówi Dominika Kozarzewska, członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac Jagodowego Core Teamu.

Porzeczka liderem wzrostu konsumpcji

Wśród wszystkich jagodowych gatunków liderem wzrostu jest czarna porzeczka. Przetwory z czarnej porzeczki miały w kwietniu 6,5 mln konsumentów. Porównując do kwietnia ub. r. wzrost liczby konsumentów sięga 67 proc.

Czarne porzeczki należą do superowoców – mają wysoki potencjał antyutleniający i są jednym z najbogatszych roślinnych źródeł witaminy C. Zawierają jej dużo więcej niż cytrusy. To zdaniem plantatorów przekłada się na wzrost spożycia. Wzrost jej atrakcyjności widoczny był dla owoców produkowanych do bezpośredniej konsumpcji oraz z przeznaczeniem na przetwory. Zainteresowanie w 2021 roku było bardzo duże, daleko wykraczające poza wieloletnie cykle „popularności” tych owoców.

– Jestem dobrej myśli co do porzeczki, to naprawdę bardzo cenny, zdrowy owoc. Myślę, że konsumenci zaczynają doceniać jej prozdrowotne walory – mówi Michał Małolepszy, plantacja Jarczew, Fieldstone.

Borówka z 50 proc. wzrostem ilości konsumentów

Duży wzrost konsumpcji owoców i przetworów z owoców jagodowych - Radio Kielce

Borówka jest liderem wzrostu konsumpcji w okresie 2020-2022. Kantar monitoruje konsumpcję 30 gatunków owoców i warzyw. Patrząc od marca 2020 roku, kiedy rozpoczynał się monitoring, borówka zyskała 3,8 mln konsumentów. Porównując tylko mijający kwiecień do kwietnia ub. r., borówka zyskała aż 2,6 mln konsumentów.

– Bardzo cieszy mnie to, że w ostatnim czasie ma miejsce tak dynamiczny wzrost konsumpcji borówek. Uważam, że jest to dobry prognostyk na nadchodzący sezon zbiorów, kiedy to owoce są najsmaczniejsze. Uważam, że pandemia znacząco wpłynęła na zachowania konsumentów, którzy coraz większą uwagę przywiązują do zdrowia i do tego, jakie produkty kupują. Borówki są cennym źródłem wielu witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy. Wysoki wzrost konsumpcji tych owoców poza sezonem, kiedy dostęp do nich jest ograniczony może wynikać ze zwiększonego zainteresowania przetworami mrożonymi, suszonymi i liofilizowanymi. Wszystkie te produkty, szczególnie liofilizaty są źródłem składników odżywczych i sprawdzają się między innymi jako idealny dodatek do śniadań, deserów lub jako zdrowa przekąska – mówi Wioleta Piencek, producent borówki wysokiej z powiatu Rawskiego.

Wyraźnie wzrasta liczba konsumentów przetworów

Duży wzrost konsumpcji owoców i przetworów z owoców jagodowych - Radio Kielce

Obok czarnej porzeczki wyraźny wzrost konsumpcji notuje aronia. W kwietniu 2022 roku produktu aroniowe, porównując do kwietnia ub. roku, zyskały ponad 1 mln nowych konsumentów.

– Owoce aronii nie należą do grupy jagód deserowych. Lecz nie jest to słabość a siła, trafiają do przetwórstwa i dostępne są przez cały rok. Na wiosnę, kiedy ciężko jest dostać świeże dawki witamin, Polacy często otwierają swoje zimowe spiżarki, chętniej też kupują przetwory. Myślę, że wzrost spożycia może wiązać się z wiosną. W naszym kraju mamy bardzo wielu działkowców, którzy właśnie wyruszyli na wiosenne porządki swoich mały farm. Wielu z nich na swojej działce posiada krzaczek aronii który już obudził się do życia i przypomina o naszym polskim „czarnym skarbie”. Wzrost spożycia aronii to dla mnie bardzo dobra informacja, ponieważ widzę sens mojej ponad 45-letniej pracy nad tym gatunkiem – komentuje Piotr Eggert, jeden z największych znawców uprawy aronii w Polsce, który od lat zajmuje się selekcją, rozmnażaniem i hodowlą aronii czarnoowocowej.

– Wzrost konsumpcji produktów aroniowych bardzo mnie cieszy. Moim zdaniem mamy tutaj przykład świadomego wyboru, a nie podleganiu impulsom. Czas pandemii pokazał jak ważne jest zdrowie i konsumenci zaczęli sięgać po przetwory z grupy „superowoców” – podsumowuje Paweł Eggert, producent aronii, członek Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, członek Jagodowego Core Teamu.

42330099-2-prop-1×1-b3ee7cef-spo-085107
42330099-1-prop-1×1-b3ee7cef-spo-085106
42330099-4-prop-1×1-b3ee7cef-spo-085108
PolishSuperFruits / PAPPolishSuperFruits / PAP
Tagi: owoce miękkieKIELCESANDOMIERZSTARACHOWICEKAZIMIERZA WIELKAOSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKIJĘDRZEJÓWKOŃSKIE

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Młodzi matematycy rywalizowali w Kielcach
ZDJĘCIA

Młodzi matematycy rywalizowali w Kielcach

2025-05-15
Powstaje nowe osiedle. Zainteresowani mieszkaniem mogą składać wnioski
WIZUALIZACJA

Powstaje nowe osiedle. Zainteresowani mieszkaniem mogą składać wnioski

2025-05-15
Gminy nie radzą sobie z inwazyjnymi gatunkami. Gdzie jest źle?

Gminy nie radzą sobie z inwazyjnymi gatunkami. Gdzie jest źle?

2025-05-15
Wybory 2025. Fałszywe konta, zniszczone plakaty

Wybory 2025. Fałszywe konta, zniszczone plakaty

2025-05-15
Niebezpieczne znalezisko na placu budowy

Niebezpieczne znalezisko na placu budowy

2025-05-15
Martwego mężczyznę znaleziono na ulicy

Martwego mężczyznę znaleziono na ulicy

2025-05-15
Ostatni dzwonek, by zgłosić głosowanie korespondencyjne

Poradnik Wyborczy – jak oddać ważny głos?

2025-05-15
Bździel, młyn wodny / Fot. Dorota Klusek – Radio Kielce
ZDJĘCIA

Podbił Loarę, a teraz może pływać po polskich rzekach. Bździel na sprzedaż

2025-05-15

AKTUALNOŚCI

  • ŚWIĘTOKRZYSKIE
  • POLSKA
  • SPORT
  • KULTURA
  • ZDROWIE
  • CO NA DROGACH
  • ZOOM NA WIEŚ
  • STREFA MUNDURU
  • GALERIE ZDJĘĆ
  • WIDEO
  • POGODA
  • PATRONATY

WIADOMOŚCI LOKALNE

  • KIELCE
  • BUSKO-ZDRÓJ
  • JĘDRZEJÓW
  • KAZIMIERZA-WIELKA
  • KOŃSKIE
  • OPATÓW
  • OSTROWIEC-ŚWIĘTOKRZYSKI
  • PIŃCZÓW
  • SKARŻYSKO-KAMIENNA
  • STARACHOWICE
  • STASZÓW
  • WŁOSZCZOWA

RADIO KIELCE

  • KONTAKT
  • DZIENNIKARZE
  • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
  • RAMÓWKA
  • STUDIO GRAM
  • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • ABONAMENT RTV
  • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
  • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
  • BIP

PORTALE RADIA KIELCE

  • PODCASTY
  • FOLKRADIO
  • PROJEKT PRACA
  • ZOOM NA WIEŚ
  • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
  • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
  • POLACY RATUJĄCYCH ŻYDÓW
logo300

Radio Kielce - największe radio w regionie świętokrzyskim.

ul. Radiowa 4, 25-317 Kielce

tel. 41 363 05 00

radio@radiokielce.pl

101,4 MHz Świętokrzyskie
90,4 MHz Kielce
100,0 MHz Włoszczowa
215,072 MHz / KANAŁ 10D

OBSERWUJ NASZE PROFILE

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" S.A. 2025.
g-news logo
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" SA 2025.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.