Gdzie w regionie mogą powstać nowe ścieżki rowerowe? Określa to specjalny dokument przygotowany przez urząd marszałkowski.
Jak informuje Piotr Kisiel, dyrektor departamentu edukacji, sportu, turystyki i spraw zagranicznych koncepcja, uwzględni już istniejące ścieżki, oraz te które są dopiero planowane.
– W ramach tego projektu zaproponowaliśmy do realizacji czternaście tras rowerowych. To między innymi międzynarodowy szlak Eurovelo 11, przecinający województwo z południa na północ, wiślana trasa rowerowa, a także rozwój już istniejącego wschodniego szlaku rowerowego GrenVelo. Dokument zakłada także powstanie 11 szlaków regionalnych, między innymi wiodący północną częścią województwa z Zawichostu przez Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice, Skarżysko w kierunku Końskich. Ta koncepcja uwzględnia budowę odcinków które połączą już istniejące ścieżki z planowanymi. To pozwoli utworzyć dogodną sieć połączeń dostępnych dla turystów w każdym zakątku województwa – wyjaśnia.
Piotr Kisiel zaznacza, że koncepcja przygotowana przez zespół rowerowy działający przy marszałku, ma także ułatwić samorządowcom tworzenie nowych tras.
– Zależy nam na tym, aby nowe inwestycje rowerowe w danej gminie były tworzone w nieco szerszej perspektywie. Chcemy, aby na etapie planowania tworzyć możliwość połącznia gminnych tras rowerowych z tymi, które już istnieją np. w innej gminie czy powiecie, a nawet województwie – ocenia.
Dyrektor podkreśla, że szacunkowy koszt wybudowania kilometra ścieżki rowerowej z uwzględnieniem elementów małej architektury może wynieść około 1 mln zł.
Urzędnicy liczą na to, że inwestycje rowerowe w regionie uda się zrealizować przy wsparciu finansowym z funduszy unijnych i programu w nadchodzącej perspektywie na lata 2021-2027.