Ponad 113 tys. osób skorzystało ze wznowionego w grudniu ub. r. połączenia kolejowego na linii Skarżysko – Końskie – Łódź. Liczba pasażerów jest duża; trzeba będzie pomyśleć, by linia została wzbogacona o kolejne kursy – wskazał marszałek woj. świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski.
– Jesteśmy zadowoleni, że po dwunastu latach przerwy, współdziałając z samorządem województwa łódzkiego, przywróciliśmy połączenia na tej linii. Dane o obłożeniu pasażerskim pokazują, że była to dobra decyzja – powiedział PAP marszałek województwa świętokrzyskiego.
– Chociaż na razie na linii kursują cztery pary pociągów, to liczba pasażerów jest duża. W związku z tym trzeba będzie pomyśleć, aby linia została wzbogacona o kolejne kursy – ocenił marszałek.
Bętkowski podkreślił, że uruchomienie połączenia wpisało się w politykę likwidacji białych plam komunikacyjnych. Zaznaczył, że przywrócenie połączeń kolejowych m.in. z Końskich było możliwe dzięki ustawie Kolej Plus. Na remont linii kolejowej 25 przeznaczono dotąd ponad 28 mln zł ze środków budżetowych. Wyremontowanych zostało około 20 peronów na stacjach i przystankach. Dokonano także punktowej naprawy torów i skrzyżowań kolejowo-drogowych w Bliżynie i Końskich.
– Przed nami elektryfikacja linii oraz wybudowanie drugiego toru. Wykonanie dokumentacji dla tego projektu ma być współfinansowane w ramach programu Kolej Plus. Inwestycja będzie realizowana w porozumieniu z województwem łódzkim – dodał marszałek.
W pierwszym etapie kosztem około 40 mln zł powstanie dokumentacja. 85 proc. będą stanowić środki z budżetu państwa w ramach programu Kolej Plus, a 15 proc. – wkład samorządów łódzkiego i świętokrzyskiego. Celem projektu jest przeprowadzenie elektryfikacji całego odcinka linii nr 25 o długości 88 km oraz wybudowanie drugiego toru.
Przez ostatnie 12 lat na trasie Skarżysko-Kamienna – Opoczno prowadzony był wyłącznie ruch towarowy.