Co dalej z inwestycją dotyczącą rozbudowy drogi wojewódzkiej 754 przebiegającej przez Ostrowiec Świętokrzyski?
Jak informowaliśmy, do drugiego przetargu zgłosiły się dwa przedsiębiorstwa, które chcą wykonać prace za około 137 mln zł. Tymczasem urząd marszałkowski na tę inwestycję przeznaczył 91 mln zł. Prawie cały zaplanowany budżet na ten cel – 89 mln zł pochodzi z pierwszej edycji rządowego programu Polski Ład.
Jerzy Wrona, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich podkreśla, że postępowanie przetargowe nadal trwa, urzędnicy sprawdzają dwie złożone oferty. Cenowo są do siebie zbliżone. Konieczne jest jednak dołożenie brakujących pieniędzy z własnego budżetu. Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich złożył do zarządu województwa projekt uchwały, w której zawarte jest dołożenie brakujących ok. 50 mln zł. Prawdopodobnie zarząd województwa w sierpniu przedstawi ten dokument radnym Sejmiku.
Przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego Andrzej Pruś nie ma wątpliwości, że radni wojewódzcy wiedzą, jak bardzo konieczne jest wykonanie prac na tym odcinku. Przyznaje, że już wcześniej toczyły się na ten temat dyskusje w czasie pierwszego przetargu. Wówczas jedyna złożona oferta była jeszcze droższa od obecnych, a wpłynęła na to rosnąca inflacja i wojna na Ukrainie. Jak dodaje, dołożenie tak dużej sumy rodzi obawy, na pewno podczas sesji nie zabraknie dyskusji.
– Jeśli większość popierająca zarząd stanie na wysokości zadania, to nie sądzę, żeby były problemy z przyjęciem tej uchwały – uważa Andrzej Pruś i dodaje, że w tej chwili zarząd województwa zastanawia się nad zaproponowaniem dokładnej kwoty, którą należałoby przesunąć w budżecie. Z kolei sesja odbędzie się w drugiej połowie sierpnia. Wtedy ta kwestia będzie poruszana.
Radna Sejmiku, pochodząca z Ostrowca Magdalena Zieleń z PiS uważa, że nie tylko zarząd województwa jest przekonany o konieczności zrealizowania tej inwestycji, ale także radni koalicyjni i opozycyjni, którzy jednoznacznie wypowiadali się na ten temat.
Radna zapowiada, że w dalszym ciągu będzie rozmawiać z kolegami, aby wyrazili zgodę na dołożenie pieniędzy do tej inwestycji.
Po zabezpieczeniu dodatkowych funduszy zarząd dróg wojewódzkich będzie mógł wybrać wykonawcę zadania i podpisać z nim umowę.
Według danych ostrowieckiej policji od stycznia 2019 roku do maja tego roku na planowanym do rozbudowy 2-kilometrowym odcinku doszło do 126 zdarzeń drogowych, w konsekwencji czego zginęły trzy osoby a osiem zostało rannych.
Jak informowaliśmy, zakres zadania obejmuje przebudowę prawie dwóch kilometrów drogi od mostu na Kamiennej do ulicy Jana Pawła II. Przebudowanych zostanie siedem skrzyżowań, w tym będą dwa ronda i trzy skrzyżowania trzy z sygnalizacją świetlną. Powstaną cztery kilometry chodników i tyle samo ścieżek rowerowych.
Kasztany rosnące wzdłuż Alei 3 Maja nie zostaną wycięte, pozostanie też pomnik znajdujący się u zbiegu ulic Słowackiego, Okólnej i Denkowskiej, będzie jedynie przesunięty. Wybudowane zostaną też połączenia z już wyremontowanymi drogami na długości kilkudziesięciu metrów każdy.