Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że jest to jedna z największych inwestycji samorządowych w Polsce. Trasa Łagiewnicka w Krakowie – 3,5-km arteria łącząca obszary Kurdwanowa i Ruczaju na południu miasta – została otwarta w sobotę (27 sierpnia).
Według prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego z trasy łączącej dwa prężnie rozwijające się obszary miasta Kurdwanów oraz Ruczaj skorzystają nie tylko kierowcy, ale również pasażerowie komunikacji zbiorowej, rowerzyści i piesi. Wskazał on, że jest ona „największą w Polsce samorządową inwestycją infrastrukturalną, wzorowym przykładem wspólnego funkcjonowania samorządu, rządu i Unii Europejskiej”.
Majchrowski zaznaczył, że zadaniem tego fragmentu trzeciej obwodnicy jest przeprowadzenie ruchu międzydzielnicowego z ominięciem centrum Krakowa, odciążenie skrzyżowań w Łagiewnikach oraz ronda Matecznego, a także częściowo ruchu na Alejach Trzech Wieszczów.
Budowa Trasy Łagiewnickiej wraz z linią tramwajową rozpoczęła się w lutym 2018 r. Zgodnie z planami całość miała być gotowa w marcu br. Inwestycję opóźniła najpierw pandemia, a później ulewne deszcze.
Wykonawcą zadania było konsorcjum Budimex SA i Ferrovial Agroman SA, które zaprojektowało i zbudowało trzypasmową arterię o długości 3,5 km na odcinku od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Ok. 2 km trasy prowadzone jest w tunelach, powstało też pięć węzłów drogowych. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa o długości 1,7 km, która połączyła os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską.
Tory tramwajowe prowadzą od pętli tramwajowej Kurdwanów, która w ramach zadania została przebudowana, dalej wzdłuż rzeki Wilgi między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, by włączyć się w także zmodernizowaną trasę łączącą Łagiewniki z Borkiem Fałęckim.
Dzięki nowej trasie tramwajowej poprowadzonej w dużej części tunelem mieszkańcy południa Krakowa zyskali nowe, szybsze połączenia tramwajowe, zwłaszcza z Kurdwanowa w rejon Kampusu UJ na Ruczaju. Na niektórych trasach czas przejazdu skróci się o około 10–15 minut.
„To jest nie tylko jezdna i trasa tramwajowa, ale także 5 km ścieżek rowerowych, tereny zielone, rekreacyjne – kilka boisk, siłowni, skatepark i kawałek parku. To jest cały kompleks dla mieszkańców” – zaznaczył Majchrowski.
Całkowity koszt budowy całej Trasy Łagiewnickiej – wraz z główną arterią drogową, linią tramwajową, tunelami o długości ponad 2 km, bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, budową dwóch mostów, przebudową koryta rzeki Wilga wyniósł 840 mln zł. Środki finansowe na ten cel – zaznaczył prezydent Majchrowski – pochodziły z kilku źródeł. Budowę wsparły kredytowo Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego i Europejski Bank Inwestycyjny. Inwestycja zyskała też unijne wsparcie ze środków Funduszu Spójności w wysokości prawie 97,6 mln zł.
Podczas sobotniej inauguracji trasy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że to jedna z największych inwestycji samorządowych w Polsce.
Jak zaznaczył szef resortu infrastruktury, rząd wspiera samorządy w dobrych projektach, na które liczą mieszkańcy. Przypomniał, że od 2019 r. rząd przeznaczył prawie 13 mld zł na wsparcie inwestycji na drogach samorządowych, gminnych i powiatowych. „Koncentrujemy uwagę także na obwodnicach w ciągu dróg wojewódzkich” – mówił szef MI.
Według niego obecnie w Małopolsce, w tym Krakowie, jest tyle inwestycji, ile nie było od lat.
Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda zauważył, że dużą rolę w sfinansowaniu inwestycji odegrały środki unijne. Podkreślił, że Polska dobrze wykorzystuje środki europejskie, ale wykorzystuje też środki budżetowe. „W okresie naszych poprzedników główne inwestycje były realizowane ze środków europejskich. Teraz rola środków europejskich jest trochę inna, ale nadal są one bardzo potrzebne i nadal są zastrzykiem finansowym, który nas wspiera” – powiedział Puda.
Dodał, że z budżetu państwa przekazywane są kolejne pieniądze na inwestycje.
Trasa Łagiewnicka – wraz z planowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką – ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa, łączącą południową i zachodnią część miasta. Według władz samorządowych jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w centrum miasta.