Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła wykonawcę na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S74 na odcinku od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek. Liczący pięć kilometrów fragment drogi ekspresowej połączy wschodnią i zachodnią część miasta wzdłuż ulicy Transportowców, Hubalczyków, Olszewskiego, Zagnańskiej, Klonowej, Marszałkowskiej i Warszawskiej i ma kosztować ponad 713 mln zł. Realizacją inwestycji zajmie się Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.
Małgorzata Pawelec-Buras zaznacza, że inwestycja powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i poprawi bezpieczeństwo oraz komfort podróżujących tranzytem, jednocześnie rozwiązując problemy komunikacyjne Kielc.
– W ramach prac powstaną m.in. dwa tunele drogowe. Nowy odcinek drogi ekspresowej S74 o długości około 5 km połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce – Cedzyna. Inwestycja zapewni pełne oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego dzięki przeprowadzeniu ciągu głównego S74 na przeważającym odcinku na poziomie minus 1, czyli w wykopie – informuje.
Zaangażowany od lat w realizację tego newralgicznego przedsięwzięcia senator Krzysztof Słoń jest zdania, że nowa droga zdecydowanie poprawi warunki transportu oraz przejazdu przez Kielce.
– Budowa tego pięciokilometrowego odcinka drogi będzie przełomem. Po ukończeniu inwestycji przejazd między węzłem Kielce-Zachód, a węzłem Kielce-Bocianek zajmie trzy minuty. W ramach tego zadania zaplanowane są tunele, zagłębienia oraz wiadukty. Wiele nowoczesnych rozwiązań poprawiających komunikację w mieście na linii. Definitywnie rozwiązane zostaną także problemy z uciążliwością przejazdu tysięcy samochodów przez Kielce. Znikną korki, a co za tym idzie, spadnie również emisja zanieczyszczeń, a także nastąpi zmniejszenie natężenia ruchu. Dzieje się coś, na co czekały pokolenia kielczan – komentuje parlamentarzysta.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową, a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie też droga rowerowa.