Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę budowy odcinka drogi ekspresowej S74 przez Kielce. Inwestycję o wartości ponad 713 mln zł ma zrealizować przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia.
Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że inwestycja będzie realizowana w trybie projektuj i buduj. Jeśli do końca września nie wpłyną ewentualne skargi dotyczące przetargu wówczas zostanie podpisana umowa z wykonawcą.
Dopiero wówczas powstanie projekt, który będzie musiał przejść procedurę związaną z wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po jej otrzymaniu wykonawca może przystąpić do realnych robót budowlanych. Te rozpoczną się nieprędko, ponieważ samo uzyskanie decyzji może trwać nawet 17 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Rzecznik GDDKiA mówi, że na tym etapie w ogóle nie jest możliwa ocena tego w jaki sposób będą przebiegać prace budowlane, czy będą realizowane na całym odcinku czy etapami, a także jakie ewentualne utrudnienia czekają kierowców.
Przejazd przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z woj. lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską.
To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie też droga rowerowa.
Nowy odcinek będzie można pokonać w około trzy minuty. Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie.
Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód, wybudowany w ciągu S7 na obwodnicy Kielc oraz istniejący, około 7-kilometrowy odcinek S74 Kielce – Cedzyna z węzłem Bocianek.
W marcu br. rozpoczęła się realizacja S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód, a to oznacza, że po wybudowaniu przejścia przez Kielce kierowcy będą mogli korzystać z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną. Ponadto trwa również realizacja obwodnicy Opatowa w ciągu S74 w województwie świętokrzyskim.