Budowa kolejnych odcinków trasy S74, a także obwodnic Chmielnika, Osieka i Starachowic to inwestycje aktualnie przygotowywane przez kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy poinformowali, że inwestycje obejmą wiele odcinków drów krajowych w województwie świętokrzyskim. Zanim jednak prace się rozpoczną niezbędne jest uzyskanie decyzji oraz ogłoszenie przetargów.
Przygotowania do budowy odcinków S74
Jak informowaliśmy, w marcu GDDKiA podpisała umowę na realizację kolejnego odcinka S74 w województwie świętokrzyskim. Rozpoczęte prace nad projektem trasy ekspresowej Przełom/Mniów – Kielce Zachód (o długości ok. 16,4 km) planowane są do stycznia 2023 roku i zakończą się złożeniem wniosku o wydanie decyzji ZRID.
Ponadto trwa postepowanie przetargowe na zaprojektowanie i wybudowanie tzw. przejścia trasy ekspresowej S74 przez Kielce. Projektowanie nowej drogi, na podstawie opracowanej koncepcji programowej, rozpocznie się po podpisaniu umowy z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą.
GDDKiA poinformowała też, że zakończyło się opracowanie koncepcji programowych dla kolejnych trzech odcinków drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim: granica województwa łódzkiego i świętokrzyskiego – Przełom/Mniów, Cedzyna – Łagów i Łagów – Jałowęsy – Tomaszów. Łączna długość tych odcinków to około 70 kilometrów. Trwa natomiast opracowanie materiałów do wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla 71-kilometrowego odcinka Opatów – Nisko, który połączy województwa świętokrzyskie i podkarpackie.
Krajowa „79” będzie bardziej wytrzymała
GDDKiA informuje, że trwają przygotowania dotyczące rozbudowy i przystosowania do przenoszenia obciążeń do 11,5 ton/oś pięciu odcinków drogi krajowej nr 79 o łącznej długości 74 kilometrów. Drogowcy złożyli już wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinków Skrzypaczowice – Osiek i Osiek – Połaniec. Do końca roku planowane jest złożenie wniosków dla kolejnych odcinków: Ożarów – Sobótka i Połaniec – Słupia. Uzyskanie DŚU pozwoli na opracowanie dokumentacji projektowych i wystąpienie z wnioskami o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
W tym roku GDDKiA rozpoczęła również opracowanie dokumentacji projektowej, na podstawie której wydane mają zostać decyzje dla około 20-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 79 Słupia – Nowy Korczyn.
Kolejne obwodnice już w przygotowaniu
W kwietniu zakończył się pierwszy etap prac projektowych dla niemal 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa. Zgodnie z harmonogramem wykonawca inwestycji, realizowanej w systemie projektuj i buduj, złożył wniosek do wojewody świętokrzyskiego o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych.
– Pod koniec września złożyliśmy wniosek o wydanie ZRID dla 3-kilometrowego łącznika północnego do obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 74, co oznacza zakończenie etapu prac przygotowawczych – informuje GDDKiA.
Postępują również prace przygotowawcze dotyczące obwodnic Chmielnika, Osieka i Starachowic. Trwa opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i raportów oddziaływania inwestycji na środowisko. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosków o DŚU dla obwodnic Osieka, Chmielnika i Starachowic.
Ponadto zakończono aktualizację części dokumentacji dla obwodnicy Wąchocka, którą prowadzono równolegle z robotami w terenie na odcinkach nieobjętych zmianami. Latem złożony został natomiast wniosek o wydanie decyzji ZRID dla opracowanych optymalizacji projektowych.
– Do końca roku planujemy ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową z uzyskaniem decyzji ZRID dla blisko 13-kilometrowej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu odcinka drogi krajowej nr 9 Rudka – Jacentów – informuje GDDKiA.
Remont mostu w Sandomierzu
Równolegle z rozbiórką przeznaczonego do rozbudowy moście w Sandomierzu trwa opracowanie dokumentacji projektowej dla włączenia obiektu w ciągu drogi krajowej nr 77 do układu komunikacyjnego miasta. W tym roku wykonawca planuje przełożenie i przebudowę sieci podwieszonych do istniejącego obiektu oraz rozpoczęcie rozbiórki starego mostu.