Umowa z wykonawcą odcinka drogi ekspresowej S74 przez Kielce wciąż bez podpisu. Jak informowało Radio Kielce, we wrześniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na wykonawcę prawie pięciokilometrowego odcinka trasy wybrało przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia.
Jak informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, umowa z wykonawcą nie została jeszcze podpisana z uwagi, na odwołania, które wpłynęły w trakcie procedury przetargowej.
– Od decyzji komisji przetargowej związanej z wyborem wykonawcy wpłynęły dwa odwołania, które rozpatruje Krajowa Izba Odwoławcza – wyjaśnia. Rzecznik nie podaje, jak długo może potrwać procedura odwoławcza.
Wartość przebudowy prawie pięciokilometrowego odcinka drogi S74 przez Kielce to ponad 713 mln zł. Trasa ekspresowa od węzła Kielce Zachód, do Węzła Kielce Bocianek, połączy wschodnią i zachodnią część miasta i zdecydowanie usprawni ruch tranzytowy przez stolicę województwa świętokrzyskiego.
Dopiero po zakończeniu procedury odwoławczej, zostanie podpisana umowa z wykonawcą, który będzie musiał przejść procedurę związaną z wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po jej otrzymaniu, wykonawca może przystąpić do robót budowlanych. Te rozpoczną się nieprędko, ponieważ samo uzyskanie decyzji może trwać nawet 17 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Przejazd przez Kielce, to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z woj. lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie też droga rowerowa.
Nowy odcinek będzie można pokonać w około trzy minuty. Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie.
Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód, wybudowany w ciągu S7 na obwodnicy Kielc oraz istniejący, około 7-kilometrowy odcinek S74 Kielce – Cedzyna z węzłem Bocianek.
W marcu br. rozpoczęła się realizacja S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód, a to oznacza, że po wybudowaniu przejścia przez Kielce kierowcy będą mogli korzystać z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną. Ponadto trwa również realizacja obwodnicy Opatowa w ciągu S74 w województwie świętokrzyskim.