„Hiszpański kret” już poza granicami regionu. Pojazd nienormatywny, czyli konwój przewożący największe elementy maszyny do drążenia tuneli opuścił granice regionu. Dziś (13.11) przed godziną 5:00 wjechał na teren województwa śląskiego. Pojazd dojechał do parkingu przy Punkcie Poboru Opłat Żernica.
Przypomnijmy, konwój wyruszył w drogę w świąteczny piątek (11.11) o godzinie 22:00 z portu Opole Metalchem. Z soboty na niedzielę (12/13.11) przemieszczał się opolskim odcinkiem autostrady A4. Wiązało się to z dużymi utrudnieniami ruchu dla innych kierowców. Kolumna przemieszcza się z prędkością około 10 km/h.
Konwój przewozi gigantyczną maszynę TBM, które ma być wykorzystywana przy budowie odcinka szlaku Via Carpatia.
W niedzielę (13 listopada) około godziny 22:00 transport rusza dalej i będzie trwał aż do dotarcia do następnego miejsca postoju wyznaczonego na MOP Woźniki, co planowane jest w godzinach porannych w poniedziałek (14 listopada). Z przejazdem po tym odcinku wiążą się największe utrudnienia w województwie śląskim. Kolumna transportowa bowiem przejedzie przez największy w Polsce węzeł autostradowy na połączeniu A4 i A1 w Gliwicach.
Następnie transport będzie poruszał się S8 w kierunku Warszawy. Dalej mostem w ciągu S2, gdzie przekroczy Wisłę i na S17 w kierunku Lublina. Stąd skieruje się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia.
GDDKiA apeluje do kierowców o ostrożność i przypomina, że tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono.
Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m! Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
Cały transport składa się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostaną zestawy o bezprecedensowych wymiarach – szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniesie 500 ton!
Z uwagi na gabaryty i prędkość konwój potrwa ok. 20-25 dni.